Úleva pro České dráhy. Rakušané vysoutěžili ETCS do stovek vozidel, včetně modrých railjetů

Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRailjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do doby instalace ETCS přijde sedmička netrakčních jednotek railjet v prosinci dočasně o výhodu konceptu push-pull.

České dráhy si mohou oddechnout, sedmička jejich netrakčních jednotek railjet nezůstane bez systému ETCS.

Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) totiž aktuálně završily podpisem smlouvy obří tendr na osazení až 449 vozidel systémem ETCS, rakouský kontrakt přitom po dohodě obou dopravců zahrnuje i railjety ČD.

Z push-pull jednotek railjet zbude jen pull. Lokomotivy budou dočasně objíždět

Rámcovou smlouvu až na 449 vozidel (jednotek a lokomotiv) získal Alstom, objem objednávky přesahuje 100 milionů eur (cca 2,5 mld. Kč, tedy zhruba 5,6 mil. Kč na vozidlo). Závazně objednána je zatím instalace ETCS (Level 2, Baseline 3.6) do 195 vozidel. Zástavby bude Alstom provádět v dílnách ÖBB v Linci a ve Vídni.

České dráhy přitom zatím nevědí, kdy přijdou na řadu railjety z jejich flotily. „ČD railjety jsou součástí této zakázky, jednání o harmonogramu realizace jsou teprve před námi, zatím termíny přístavby nejsou domluveny,“ sdělil deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

Alstom se chlubí tím, že už instaloval téměř 25 000 palubních jednotek ETCS do více než 200 typů vozidel. „Jsem velmi ráda, že s novou zakázkou od ÖBB dále rozšiřujeme naše aktivity na rakouském železničním trhu. Díky nejmodernější a mezinárodně úspěšné technologii Alstomu budou ÖBB připraveny na budoucnost,“ uvedla generální ředitelka Alstom Austria Lilian Meyerová.

Do doby instalace ETCS přijde sedmička netrakčních jednotek railjet, kterou České dráhy provozují od roku 2014, v prosinci dočasně o výhodu konceptu push-pull. Důvodem je právě absence zabezpečovacího systému ETCS, který bude od začátku příštího roku na českém I. koridoru povinný.

Railjety ČD, které v prokladu s railjety ÖBB zajišťují linku (Berlín) – Praha – Štýrský Hradec, tak ztratí možnost jízdy s tlačnou lokomotivou vzadu a řídicím vozem vpředu. Na lince zůstanou, budou ale jezdit jako běžná souprava s lokomotivou vpředu. Ta bude na konečné soupravu objíždět. Lokomotivou bude nově Siemens Vectron, který je systémem ETCS vybaven.

Tagy alstom České dráhy ETCS ÖBB railjet
26 komentářů