Rekonstrukce lanovky na Petřín se blíží. Vymění se většina trati, práce potrvají rok
Dopravní podnik vypsal zakázku na celkovou opravu tělesa trati. Je ve špatném stavu.
Roční výluka lanové dráhy na pražský Petřín se opět přiblížila. Na přelomu roku získal dopravní podnik (DPP) na celkovou rekonstrukci stavební povolení, nyní vypsal výběrové řízení na stavební firmu.
Bude mít za úkol zlepšit stabilitu trati, vymění se většina drážního tělesa včetně kolejového svršku. Firmy se mohou hlásit do 14. srpna, samotná stavba pak má trvat 350 dní, s jejím zahájením se počítá na jaře 2025.
Celá akce má dle dřívějších vyjádření DPP vyjít zhruba na 150 milionů korun.
Zároveň s dokončením nové infrastruktury by se cestující měli dočkat i nových vozů. Nyní dopravu zajišťují dva vozy vyrobené ve Vagónce Studénka. Na vozy proběhla samostatná designová soutěž, zvítězilo v ní studio Anna Marešová designers.
Vyrobí je rakousko-švýcarská firma Doppelmayr. Podle jejího zástupce Zdeňka Mandovce podobných pozemních lanovek jezdí po světě asi 400. Nejblíže vysoutěženému designu je hongkongská Peak Tram, která také kombinuje tradiční a moderní vzhled.
S láskou na Petřín. Designérka představila nový model lanovky, bude mrkat a červenat se
Celková délka trati je 492 metrů, trať celé délce stoupá v proměnném sklonu od 21,7 % ve spodní části do 29,6 % v horní části.
Opravy budou náročné
Stavební stav dráhy je nyní podle dopravního podniku špatný, velmi těžko opravitelný a se značnými nároky na údržbu.
Stávající konstrukce se během opravy vybourají a postaví znovu včetně založení, vybavení a příslušenství. Dispozice dráhy se však nezmění. Do horní ani dolní stanice lanovky se nezasáhne vyjma výměny vlastního drážního tělesa a kabelových vedení.
Současná dráha vznikla v letech 1981–1985, v roce 2016 se vyměnila nosná konstrukce mostu s nástupištěm mezistanice Nebozízek, která zůstane zachována.
Nová konstrukce je navržena včetně bezpečnostní kolejnicové brzdy. Nová nosná konstrukce bude desková masivní železobetonová-monolitická. Nové kolejnice typu S33 se upevní systémem známým z metra. Vymění se i kladky a jejich upevňovací rámy. Životnost nových nosných konstrukcí má být 100 let.
Na základě výsledků geotechnického průzkumu bude také novými hlubinnými základy zabezpečen svah proti sesuvu. Pod zem budou instalovány pilotové stěny. Opravou projdou oba klenbové kamenné mosty i most Nebozízek.
Čtvrtá generace lanovky
První petřínská lanovka z roku 1891, která byla stavěna současně s rozhlednou, měla částečně jiný průběh trasy. Byla přímá a o něco kratší. Dolní stanice stála o něco výš než nynější. Horní stanice byla poblíž restaurace Nebozízek.
Na počátku první světové války musela být doprava zastavena. Po válce bylo podniknuto několik marných pokusů o obnovení provozu, naposledy v roce 1921. Problémy lanovky se začaly zabývat Elektrické podniky hlavního města Prahy před IX. sokolským sletem. V roce 1931 byla lanovka převedena do jejich majetku a okamžitě se přistoupilo k její zásadní rekonstrukci podle projektu firmy ČKD.
Druhá lanovka zahájila provoz 5. června 1932 a byla dlouhá léta vyhledávanou turistickou atrakcí. V červenci 1965 došlo pod vlivem dlouhotrvajících dešťů k silnému podmáčení trati a k jejímu vážnému narušení. Provoz musel být okamžitě zastaven.
Slavnostní obnovení pravidelného provozu současné podoby lanové dráhy se uskutečnilo 15. června 1985.