České dráhy budou jezdit v Pardubickém kraji o pět let déle. Pomohla jim i prohra v Ústí
České dráhy budou v Pardubickém kraji jezdit až do roku 2034.
Ztráta výkonů v Ústeckém kraji přinesla Českým drahám prodloužení smlouvy na zajištění dopravní obslužnost v Pardubickém kraji o dalších pět let. Vyplývá to z nově uzavřeného dodatku, podle kterého bude dopravce jezdit v Pardubickém kraji bez soutěže až do konce jízdního řádu 2033/34.
Prodloužení smlouvy bez soutěže je legální na základě velkých investic do nákupu a pořízení vozidel, se kterými původní kontrakt nepočítal. Jde především o přesun osmi elektrických jednotek 640.1 RegioPanter do Pardubického kraje. Celkem sedm jednotek se dopravci uvolní ztrátou výkonů v Ústeckém kraji, odkud je převedou do Pardubic. Dodatek je již v registru smluv, schválili ho v červnu zastupitelé. Cena za výkon se s novějšími vozidly nezvýší.
Další investice do dieselových výkonů
České dráhy podepsaly smlouvu s krajem v roce 2019 bez soutěže, kraji tehdy slíbily například modernizaci osobních vozů Bdmtee přezdívaných jako honeckery. K té ale nakonec nedošlo. Součástí investic, které umožnily prodloužení smlouvy, je i nákup sedmi jednotek RegioFox pro trať Pardubice – Havlíčkův Brod a nákup s modernizací 11 motorových vozů Stadler RS1.
České dráhy přesunou po prohrané soutěži RegioPantery z Ústeckého do Pardubického kraje
RegioPantery v kraji již jezdí mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. Přesun osmi jednotek z let 2012–2014 zajistí provoz vlaků na tratích Kolín – Česká Třebová, Česká Třebová – Letovice (pouze víkendy a svátky), Česká Třebová – Zábřeh na Moravě (pouze víkendy a svátky) a do budoucna po elektrizaci tratě i na trati Česká Třebová – Lanškroun (elektrizace tratě je podle kraje plánována v roce 2026). Celkem bude v Pardubickém kraji provozováno 13 jednotek RegioPanter.
České dráhy odstoupily od modernizace „honeckerů“, dodavatel zkrachoval
RegioPantery v Ústeckém kraji nyní obsluhují výkony hlavně na páteřní trati z Kadaně do Děčína. Jde o první generaci jednotek z roku 2012. Dopravce je nakoupil s evropskou dotací, i proto zde musí nejméně do konce letošního roku jezdit. Prošly současně dualizací pro provoz pod oběma napájecími soustavami.
České dráhy mají smlouvu v Ústeckém kraji na provoz na této „elektrické páteři“ do konce roku 2026. Stávající znění smlouvy umožňuje dopravci nasadit místo nízkopodlažních elektrických jednotek výrazně horší soupravy. Nabízí se možnost například přesunu stávajících vozidel z Pardubického kraje do Ústí.
Podle smlouvy ČD a Ústeckého kraje mají být na většinu výkonů nasazeny klasické soupravy s lokomotivou a osobními vozy Bdmtee, B a Bdt. Jde tedy o vozy v lepším případě z 80. a 90. let minulého století. Za provoz těchto již téměř muzeálních souprav zaplatí kraj 238 korun za kilometr. Od konce roku 2026 má provoz v Ústeckém kraji převzít RegioJet, který nasadí novou generaci jednotek RegioPanter.