Odborová organizace pražského letiště do odvolání vyhlásila stávkovou pohotovost
Důvodem je podle OSPLD dlouhodobé neodborné vedení ruzyňského letiště v personální oblasti a řízení lidských zdrojů.
Odborový svaz pozemní a letecké dopravy (OSPLD), který působí na pražském Letišti Václava Havla, vyhlásil stávkovou pohotovost. Platí ode dneška do odvolání nebo do případného přechodu na jinou formu protestu. Důvodem je dlouhodobé neodborné vedení ruzyňského letiště v personální oblasti a řízení lidských zdrojů. ČTK to řekl místopředseda svazu Marek Sedlák. Letiště se požadavkům bude věnovat na mimořádném jednání, uvedla jeho mluvčí Klára Divíšková. Odborový svaz dopravy (OSD), který také sdružuje zaměstnance letiště, s vyhlášením stávkové pohotovosti nesouhlasí.
Personální situace je na letišti podle Sedláka špatná dlouhodobě. „Dlouhodobě je podceňován počet zaměstnanců, vedení letiště se spoléhá na přesčasy,“ řekl. Svaz o podmínkách zaměstnanců s vedením letiště jednal už 12. dubna, zvyšovat mzdy podle Sedláka pražské letiště během roku nemůže. Letos nebyla na rozdíl od předchozích let stanovena mimo jiné letní odměna, uvedl.
„S odborovými organizacemi, které jsou na letišti čtyři, pravidelně jednáme. Aktuálním požadavkům OSPLD se budeme věnovat na mimořádném jednání,“ řekla Divíšková. Letiště Praha podle informací na svém webu zaměstnává přibližně 2 700 lidí. OSPLD je největší ze čtyř odborových organizací sdružujících zaměstnance ruzyňského letiště a podle Sedláka sdružuje přibližně 400 z nich.
Požadavek na stávkovou pohotovost podle něj vzešel od různých zaměstnanců napříč letištěm. „Jde o údržbářské profese i profese, ve kterých jsou lidé v přímém kontaktu s cestujícími,“ uvedl.
Situace se podle něj vystupňovala minulý týden, kdy dceřiná společnost Czech Airlines Handling neměla dostatek zaměstnanců nakládky a vykládky zavazadel, kteří by pokryli provozní špičku v důsledku velkých zpoždění letadel způsobených evropským řízením letového provozu Eurocontrol. V neděli 30. června a na začátku minulého týdne tak odletělo devět letadel bez kufrů. Zpožďoval se také výdej zavazadel. „Situace kolem handlingu se dotkla i dalších zaměstnanců letiště,“ dodal Sedlák. Zaměstnance Czech Airlines Handling OSPLD nesdružuje.
Odborový svaz dopravy (OSD) podle jeho předsedy Lukáše Pomajbíka nespokojenost zaměstnanců letiště plynoucí ze situace okolo kufrů nezaznamenal. „S vedením letiště vycházíme dobře. Základní organizace tam máme tři a kolegové z těch organizací se nám neozvali,“ řekl ČTK Pomajbík. „V době extrémního letního provozu nepovažujeme toto za adekvátní postup z jakéhokoli důvodu,“ uvedli ve společném vyjádření předsedové dvou organizací OSD, Vlasta Pallová za Odbory Letiště Praha a Roman Čermák za 3. základní organizaci Letiště Praha. Vedení letiště s organizacemi OSD podle Pallové průběžně komunikuje a snaží se řešit požadavky zaměstnanců i odborů.
Zaměstnanci letiště po vedení například požadují, aby zajistilo jejich bezpečnost tak, aby je při práci nenapadaly třetí osoby. Mezi dalšími požadavky je například zajištění povinných přestávek, přestávek na návštěvu toalety nebo možnost běžného občerstvení při práci i v exponovaných letních měsících. Svaz také apeluje na zvýšení finančního ohodnocení práce ve ztížených podmínkách, zejména v provozních špičkách.
„Letecká dopravní obslužnost, která je vnímána jako samozřejmost, nemůže fungovat bez společnosti, která je personálně stabilní a zároveň bez spokojených, motivovaných, dostatečně ohodnocených a odpočinutých zaměstnanců,“ uvedl svaz v oznámení. Požadavky zaměstnanců podle Sedláka svaz zaměstnavateli předloží v úterý.
Zaměstnanci sdružení v odborovém svazu také v oznámení o vyhlášení stávkové pohotovosti požadují dodržování zákonného pracovního volna i období mimořádných situací, zajištění dostatečného počtu zaměstnanců a rozvrh práce alespoň 14 dní předem.