Na stadion jen s MHD. Nové Bazaly mají být bez veřejných parkovišť

Nezávazná vizualizace z ověřovací studie výstavby nového stadionu na Bazalech. Zdroj: Architekt David Kotek a Rudolf Müller z PROJEKTSTUDIO EUCZNezávazná vizualizace z ověřovací studie výstavby nového stadionu na Bazalech. Zdroj: Architekt David Kotek a Rudolf Müller z PROJEKTSTUDIO EUCZ

Podle architektů ověřovací studie je dnes všude ve světě trendem parkování pro veřejnost u stadionů ve městech nestavět.

Primární přístup k novému fotbalovému stadionu na ostravských Bazalech by mohl být MHD a pěšky. Uvedli to autoři úspěšné ověřovací studie, která měla ukázat, jestli je výstavba sportoviště pro nejméně 15 tisíc diváků v původním areálu možná. Vypracovaná studie počítá jen asi se 180 parkovacími místy, což je pouze o 30 více, než požadují regule Unie evropských fotbalových asociací (UEFA) pro hráče, VIP, zaměstnance a funkcionáře.

„Dnes je trendem všude ve světě na městských stadionech parkování pro veřejnost nebudovat. Pro 40 utkání za rok nemá smysl do stovek až tisíců parkovacích míst investovat. Do dopravy fanoušků na místo by měla být snaha integrovat MHD. Zachován by pak měl být pěší přístup z centra města, jak se původně na Bazaly chodilo,“ řekl architekt Rudolf Müller z ateliéru Projektstudio EUCZ.

Se slovy architekta souhlasil i majitel fotbalového Baníku Ostrava Václav Brabec, podle kterého by výstavba parkovacího domu byla vyhozením peněz.

„Stadiony ve světě jsou dnes lepší v centrech měst. V Madridu nebo Miláně parkování pro fanoušky nikdo neřeší,“ dodal Brabec.

Umístění na páteřní trolejbusové trati

Primátor Ostravy Jan Dohnal upřesnil, že v lokalitě dnes kapacitní veřejná doprava nechybí. Místo se nachází na páteřní trolejbusové trati. Případné posílení provozu by se řešilo až do budoucna v praxi.

Konečná podoba stadionu, jeho technické a funkční specifikace, vzejde až z architektonické soutěže. Náklady na vybudování objektu by se dle studie měly pohybovat okolo 1,5 miliardy korun. Odhadovaná investice pracuje s částkou 100 tisíc korun na jednu sedačku, finální náklady však mohou být odlišné. Předpokládána je finanční účast FC Baník Ostrava.

„Aktuálně pracujeme s optimistickými odhady doby výstavby, která by v ideálním případě měla být zahájena na přelomu let 2026/2027. Chci, aby byl komplex přístupný i mimo dobu fotbalových zápasů a stal se živým místem pro setkávání,“ uzavřel Dohnal.

Zklidnění Českobratrské

Ověřovací studie navrhuje také v rámci dopravního řešení zklidnění ulice Českobratrské, výstavbu nového kruhového objezdu, oboustranné rozšíření chodníků, zabývá se návrhem nového cyklopruhu a vybudováním nové zastávky pro posilové spoje v rámci utkání.

Plánem postavit nový fotbalový stadion bez výraznějších parkovacích kapacit jde Ostrava proti současné realitě, kdy se na území města otevírá či připravuje hned několik parkovacích domů. Většina je v historickém jádru nebo jeho nejbližším okolí. Příkladem jsou nové garáže u ZOO, Městské nemocnice, kampusu Ostravské univerzity a chystané parkovací domy u Krajského úřadu nebo za Katedrálou.

Tagy Bazaly MHD ostrava
188 komentářů