Historická Mariánská cesta Máchovým krajem prošla velkou opravou

Opravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavebníOpravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavební

Historická cesta spojuje Doksy a Mnichovo Hradiště, nabízí výborné příležitosti pro poznávání regionu na kole.

Návštěvníkům Máchova kraje a někdejšího vojenského prostoru Ralsko slouží nově opravená historická Mariánská cesta. Ta historicky napříč borovými lesy spojuje Doksy a Mnichovo Hradiště. Úpravy ocení především lidé na kole.

O dokončení opravy za 22,5 milionu korun informovala společnost Swietelsky stavební, která zakázku prováděla pro Vojenské lesy a statky. I když hlavním cílem rekonstrukce byla úprava pro účely lesního hospodářství, její nová podoba potěší bezesporu i cyklisty a turisty.

Opravou prošlo několik úseků. „První úsek začínal u chaty U Tří Borovic, ta je v blízkosti Břehyňského rybníka, kde je dobrým orientačním bodem Zmrzlina U Leknínu,“ řekl Petr Martínek, stavbyvedoucí závodu Dopravní stavby Střed Swietelsky stavební.

Stavebně bylo ale třeba první úsek před pokládkou asfaltu sanovat a pomocí per a vsaků odvodnit. Stejně jako druhý, na kterém se nachází i odpočinkové místo. „Na konci třetího úseku se lze vydat odbočkou na Bezděz, tedy za předpokladu, že vám cesta po rovině připadá příliš nudná,“ dodává.

Zbylé tři úseky tvoří převážně štěrkové cesty, které se postupným navrstvováním stále jemnějších frakcí kameniva staly krásně, rovné a pevné. „Podkladní vrstvy grejdrem srovnali naši kolegové ze závodu Recyklace. V místech, která nadměrně zatížilo zpracování vytěženého dřeva, se vrchní štěrkové vrstvy nahradily asfaltovými,“ poznamenává stavbyvedoucí Martínek.

Součástí stavby bylo na čtvrtém úseku také rozšíření bezodtokové tůně pro vodomilnou zvířenu. Je velká a mělká. Pátý a šestý úsek pak byl náročný zejména na odvodnění. Leží nejníže a voda z lesů stéká kolem cest. Proto přibyla řada drenážních per a čtyři propustky.

Během stavby se také ukázalo, že cesta vede bývalým vojenským újezdem. Několikrát se volal i pyrotechnik, kvůli nalezené cvičné munici. Průběh prací ovlivnila i ekologická legislativa, chránící klidné hnízdění ptactva. Ta neumožňuje stavět a těžit dřevo ani jakkoli jinak hlučet s technikou v lese od dubna do července. Což spolu se zimní pauzou zkracuje stavební sezónu v lese na nějakých pět měsíců v roce.

Cesta byla během stavby pro cyklisty uzavřená, podle stavbyvedoucího ale řada lidí tento zákaz nerespektovala. Mariánská cesta v podobě lesní cesty vede od Břehyně do Rečkova celkem 18 km, zbytek je po silnicích.

Opravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavebníOpravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavebníOpravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavebníOpravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavebníOpravená Mariánská cesta. Foto: Swietelsky stavební

 

Tagy Mariánská cesta Swietelsky stavební Vojenské lesy a statky
6 komentářů