Lidé nám nechodí na směny, na osvědčení se čeká i dva měsíce. Proč nemá letiště dost nakladačů

Nová třídírna zavazadel na Terminálu 1. Foto: Letiště PrahaNová třídírna zavazadel na Terminálu 1. Foto: Letiště Praha

Změna v pravidlech získávání prověrky ohrozila průkazy pro 15 000 zaměstnanců letiště. Teď komplikuje hlavně nábory.

Na středeční tiskové konferenci uvedli představitelé státní firmy Letiště Praha a její dceřiné společnosti Czech Airlines Handling (CSAH) některé z důvodů zavazadlového kolapsu, kterým pražské letiště v uplynulých dnech prošlo.

Problémy uvedlo do pohybu „nešťastné“ nedělní zpoždění velkého množství spojů, které se nakumulovalo do jednoho časového okna. Místo 17 plánovaných příletů jich během čtyř hodin dorazilo 28. Komplikace pak pokračovaly i během pondělí a úterý.

Letiště hasí krizi s odbavením zavazadel, přesouvá lidi z kanceláří ke kufrům. Slibuje dovoz zdarma

Na pozadí toho však stojí dle vedení firmy dlouhodobější problém: nedostatečný nábor nových zaměstnanců pracujících na letištní ploše či ve třídírnách jako nakladači zavazadel.

Na nedostatečném náboru se podle generálního ředitele Letiště Praha Jiřího Pose výrazně podepisuje i nutnost získat pro práci nakladačů ověření spolehlivosti od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). To přitom musí mít každý pracovník, který se pohybuje v areálu letiště a jeho ochranné bezpečnostní zóny.

Z pěti let na rok

Čekací doba na povinné ověření se však letos v létě výrazně prodloužila. „Kvůli legislativní změně se ověření z pětiletého období zúžilo na jeden rok, a došlo tak ke kumulaci obnovy stávajících průkazů,” uvedl Pos s tím, že vydaných ID karet je přes 15 000.

To však samozřejmě ztěžuje nábor, jelikož doba vydání ověření se pohybuje mezi čtyřmi až osmi týdny. Během nich může zaměstnanec či brigádník pracovat v prostoru letiště jen v přímé blízkosti jiného zaměstnance, který ho má jako „guide“ na starosti. Jeho pracovní využití je tak omezené.

Letiště Praha povolává kvůli kolapsu se zavazadly krizového manažera. Nedorazilo 1600 kufrů

Ověření spolehlivosti skončilo letos k 30. červnu všem zaměstnancům, kterým bylo vydáno na 5 let, bez ohledu na datum platnosti uvedené na dokladu. Zaměstnanci byli předem upozorněni, že si musí zažádat o nový doklad o spolehlivosti do 30. dubna. ÚCL má na vydání dokladu v některých případech totiž až 60 dní. Jinak hrozilo, se zaměstnanec bez platného ověření stane „pracovně nezpůsobilý“ a nebude moct chodit do práce.

Podařilo se nám aktivně komunikovat s ÚCL i ministerstvem dopravy v tom, že stávající zaměstnanci, pokud mají zažádáno, tak jim průkaz platí až do doby, kdy dostanou vyjádření od ÚCL. Neskončil tak automaticky ke konci června,” uvedl ředitel Pos ústupek, který má proces urychlit.

Improvizace ve směnách

Druhý problém je však podle místopředsedy představenstva Czech Airlines Handling (CSAH) Michala Soukupa v tom, že nábor nových pracovníků není dostatečný a fluktuace je veliká.

Pravidelně jsme v situaci, kdy nám do práce nedorazí 5–6 nakladačů a musíme nakládku improvizovaně vykrývat,“ popsal Soukup. Ve směně u CSAH je podle denní doby 30–90 lidí.

Nábor na nakládku letadel pro letošní sezonu podle něj začal už loni v říjnu. „Stěžejní pro sezonu jsou pro nás dohody o pracovní činnosti. Tam však narážíme na problém, že ačkoliv máme na dohodových smlouvách přes 300 zaměstnanců, pravidelně chodí do práce jen jedna třetina z nich,“ posteskl si Soukup.

Základní mzda je v pozemním handlingu na pozici nakladače kolem 35 000 korun hrubého. V případě brigády na dohodu se pohybuje okolo 170 korun na hodinu. Stejné podmínky jako v CSAH jsou podle informací Zdopravy.cz i v konkurenční společnosti Menzies Aviation, která zajišťuje na pražském letišti kolem 55–60 procent letů.

GLOSA: Stres a dřina za 170 Kč na hodinu. Kdo jsou lidé, kteří vám do letadel nakládají kufry

Pohybujeme se v konkurenčním prostředí, nejsme jediná firma, která poskytuje odbavení a jsou tu cenové hladiny, které diktuje trh a které musíme respektovat,“ argumentoval Soukup na kritiku málo atraktivní mzdy za náročnou a odpovědnou fyzickou práci.

Málokterý zaměstnanec navíc pracuje na základní mzdu. Motivujeme je, aby si brali směny nad rámec naplánovaných. A pomohli nám vykrýt ten náraz, kterému teď čelíme,“ dodal k bonusům, které se během sezony nabízejí. Zaměstnanci podle něj mají za každou směnu navíc prémii i placené přesčasy.

Soukup uvádí, že základní plat u CSAH se zvyšoval v červnu o 10 procent. Konkurence ke stejnému kroku přistoupila už v květnu. „Zákazník nám platí cenu, která je diktována trhem,“ uzavřel Soukup s tím, že od toho se platy odvíjejí.

Tagy CSAH letiště praha Letiště Václava Havla Praha mzdy platy ÚCL
74 komentářů