Alternativa k „mamataxi“. Na Dobříšsku má vzniknout síť cyklostezek na dojíždění do škol
Město u základní školy vybuduje letos přístřešek pro 100 kol.
Čtyři obce na Dobříšsku spojily své síly a plánují vybudovat necelých deset kilometrů nových cyklostezek. Zatímco ty se v Česku budují hlavně pro turistické a sportovní účely, v případě Dobříšska mají sloužit hlavně pro dojíždění dětí do škol na kole.
„Hlavní cílovka nejsou sportovci, ale děti na cestách do škol,“ řekl starosta Dobříše Pavel Svoboda. Do projektu se spojily čtyři obce. Kromě města Dobříše ještě Svaté Pole, Rybníky a Daleké Dušníky. Podpisem společného memoranda došlo k zahájení prací na projektové dokumentaci pro žádost o dokumentaci a jednání s vlastníky pozemků. „Zamýšlená cyklostezka by měla sloužit především pro denní dojíždění dětí do dobříšských škol a dále k výletům obyvatel i návštěvníků spolupracujících obcí,“ uvedly obce v memorandu.
Nové stezky mají být oddělené od silnic pro bezpečnější provoz. „Shodli jsme se všichni čtyři starostové, že chceme maximálně využít existující polní a lesní cesty. Protože zásahy do krajských silnic jsou vždy komplikované a z dosavadní zkušenosti téměř nemožné. I tak se ale úseku po krajské silnici nevyhneme, je to jediná propojka pod D4. Tady budeme rádi za piktogramy na současné vozovce,“ dodal Svoboda.
Přehled plánovaných úseků
Dobříš – Svaté Pole 4512 m
Budínek – Daleké Dušníky 2893 m
Svaté Pole – Rybníky var. 1 2140 m
Svaté Pole – Rybníky var. 2 1626 m
Celkem (bez varianty 2) 9545 m
Pro Dobříš jde o další krok v podpoře cyklodopravy. Již loni zavedli ve městě takzvanou školní ulici, kdy je před začátkem výuky zákaz vjezdu aut. „Především se ukázalo, že opravdu není nutné vozit děti autem před dveře školy,“ hodnotí tuto zkušenost starosta. Školní ulice vznikla v reakci na časté kolize s mamataxi, jak se přezdívá rodičům vozícím děti co nejblíže škole. „Letos značíme cyklopiktogramy cestu ze sídliště Větrník do areálu škol. Před prázdninami jsme také vysoutěžili zhotovitele přístřešku pro 100 kol u školního areálu. Přístřešek by měl být hotov na podzim,“ dodal Svoboda.
V Česku zatím převládá budování cyklostezek hlavně kvůli rekreačním účelům. Starosta připouští, že ani dotační programy na stavbu cyklostezek nejsou nastavené na podporu každodenního jízda z menších obcí do spádového města. „Středočeský kraj podporuje páteřní cyklotrasy, z mého pohledu aby se obyvatelé Prahy dostali do okolí. Toto náš náš záměr nesplňuje,“ uvedl Svoboda. Podle něj proto i v tomto duchu město připomínkovali Koncepci rozvoje cyklistiky.
Město současně nabízí turistům a návštěvníkům přehled cyklotras v okolí pro všechny druhy cyklistů, od dětí až po zkušené sportovce. Na stejném webu je například k dispozici i test, který ukazuje, že na kole jsou děti často ve škole rychleji než autem.