Z vlaku přímo na autobus. Bratislava má první terminál integrované osobní dopravy

První bratislavský terminál integrované osobní dopravy. Zdroj: Ministerstvo dopravy SRPrvní bratislavský terminál integrované osobní dopravy. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Zastávky v blízkosti přestupních uzlů mají usnadnit přestupy a zatraktivnit železniční dopravu.

Obyvatelé bratislavské městské části Vrakuňa mají k dispozici nový terminál integrované osobní dopravy (TIOP). Jde o první takový projekt v rámci slovenské metropole. Cestujícím má umožnit přímý a pohodlný přestup z vlaků jezdících po nejvytíženější trati v zemi (Bratislava – Komárno) na autobusy a trolejbusy.

S plánem výstavby většího množství TIOPů přišly před nějakou dobou Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Důvodem byla absence železničních zastávek, které by se nacházely v blízkosti přestupních uzlů, umožňovaly jednoduchý přestup a přivedly tak větší množství cestujících.

Jak napsal web Yimba.sk, podle koncepce rozvoje bratislavské veřejné dopravy je nosným systémem MHD právě kombinace s vlaky, se kterými se ostatní druhy veřejné dopravy vzájemně doplňují, aby zajistily dostatečnou kapacitu a obsluhu většiny obyvatel města.

Na nově vybudované zastávce začal ode dneška zastavovat Leo Express se svými vlaky na linkách S70 a částečně R70. Zastávku tvoří jedno krajní nástupiště, dva přístřešky s lavičkami a cyklostojany. Nechybí kamerový a elektronický informační systém. Od ulice Dvojkrížna odděluje železniční zastávku protihluková stěna. Zastávka sousedí se zastávkou MHD Čiližská.

Opatrný krok k postupnému zlepšení využitelnosti železnice

Web Yimba.sk upozornil, že první bratislavský TIOP má mnoho nedostatků. Chybí například část vybavení, jako jsou toalety či automaty na jízdenky. Jde tak podle webu spíše o jednoduchou zastávku, byť alespoň první opatrný krok k postupnému zlepšení využitelnosti železnice.

„Cestující, který například směřuje k Hlavnímu nádraží, ušetří oproti jízdě autem nebo trolejbusem několik minut. Díky vzniku zastávky na Čiližské se železnice otevře více lidem, kteří žijí na přilehlém sídlišti, příp. obyvatelům Vrakuně a Podunajských Biskupic,“ uvedl web Yimba.sk

Investice vyšla na 3,9 milionu eur, tedy v přepočtu asi 98 milionů korun. Náklady na výstavbu pokryly evropské fondy. Jako další nejperspektivnější byly označeny terminály v bratislavských městských částech Bory a Ružinov. Sloužit mají tisícům obyvatel. Jiné TIOPy v rámci Bratislavy jsou zatím hudbou vzdálenější budoucnosti.

Tagy Bratislava přestupní terminál slovensko Terminál integrované osobní dopravy TIOP
27 komentářů