Cena obchvatu Budějovic s tunelem zatím vzrostla o miliardu, ještě poroste

Dálnice D3 severně od tunelu Pohůrka už má asfaltovou vozovku (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDálnice D3 severně od tunelu Pohůrka už má asfaltovou vozovku (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stavba po více než pěti letech spěje ke konci. Úsek s tunelem (plus další dva navazující úseky – celkem přes 28 km) se má otevřít v prosinci.

Sedmikilometrový úsek dálničního obchvatu Českých Budějovic (D3) od Úsilného k Hodějovicím, jehož součástí je i kilometrový tunel Pohůrka, vyjde Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zhruba o 30 procent dráž oproti vysoutěžené ceně. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.

Zakázku získalo v březnu 2019 sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice. V soutěži nabídlo cenu 5,285 miliardy korun bez DPH, což bylo o 23 procent méně oproti předpokladům ŘSD. K podpisu smlouvy došlo po více než dvouletém procesu výběru stavební firmy. Ceny byly tedy nastaveny na úrovni roku 2017, přičemž šlo o jednu z posledních smluv ŘSD bez inflační doložky.

D3 Úsilné - Hodějovice. Pramen: ŘSD

D3 Úsilné – Hodějovice. Pramen: ŘSD

Ze stavby se ale postupně stala noční můra pro stavbaře i investora a brzy se ukázalo, že termín otevření stavby v září 2022 není možné dodržet. Především se ukázalo, že je třeba přeprojektovat zmíněný tunel, neboť podle původního projektu se nedalo stavět. V místě se také nečekaně objevila černá skládka, přišel covid, vpád Rusů na Ukrajinu a s ním prudké zdražení oceli.

Dle změn zveřejňovaných postupně ve věstníku veřejných zakázek cena k dnešku vzrostla o 983 milionů na 6,286. Pokud dojde na Mátlem uvedených 30 procent, bude navýšení ve finále činit 1,586 miliardy korun a konečná cena 6,87 miliardy korun. To téměř přesně odpovídá předpokladům ŘSD při vypisování tendru.

Kvůli absenci inflační doložky muselo navýšení ceny schvalovat ministerstvo dopravy. Dle zdrojů deníku Zdopravy.cz přitom v jednu chvíli hrozilo, že zhotovitelé, kteří na stavbě prodělávají, staveniště opustí.

Stavba nicméně pokračuje a po více než pěti letech spěje ke konci. Úsek s tunelem (plus další dva navazující úseky – celkem přes 28 km) se má otevřít v prosinci. Dokončovací práce pak potrvají ještě zhruba rok.

Tagy D3 ŘSD Úsilné - Hodějovice
47 komentářů