Arriva má přebrat Českým drahám další tratě. Uspěla v Libereckém kraji s desiry

Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraMotorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

České dráhy přijdou v Libereckém kraji s velkou pravděpodobností o provoz na dalších tratích. Rada Libereckého kraje schválila plán jednat

České dráhy přijdou v Libereckém kraji s velkou pravděpodobností o provoz na dalších tratích. Rada Libereckého kraje schválila plán jednat dál o provozu na linkách z Liberce do Staré Paky a z Tanvaldu do Železného Brodu jen se společností Arriva vlaky. Ta má na linku nasadit jednotky Siemens Desiro. Kraj to oznámil v tiskové zprávě.

Libereckému kraji stávající smlouva s Českými drahami v příštím roce skončí. V roce 2021 končí smlouvy v Královéhradeckém kraji a naše kraje měly zájem pokračovat v zadávání společně.Liberecký kraj původně vyjednával s Českými drahami o prodloužení stávajících smluvních podmínek o dva roky. České dráhy zatím avizují podstatné zvýšení cen, proto jsme v říjnu tohoto roku oslovili kromě nich dalších pět dopravců, kteří aktivně působí v České republice. Do začátku prosince jsme dostali zatím nejvýhodnější nabídku právě od společnosti Arriva vlaky,“uvedl hejtman Martin Půta.

V poptávkovém řízení hledal Liberecký kraj dopravce na výkonu o objemu zhruba tři čtvrtě milionu kilometrů pro celkem pět souprav. Arriva nabídla za kilometr 160 korun. České dráhy podle informací Zdopravy.cz požadovaly cenu přes 200 korun za kilometr, současně ale přišla na kraj levnější nabídka na část provozního souboru od společnosti GW Train Regio.

Kraj argumentuje tím, že nasazení lepších vozidel vedlo k tomu, že došlo k výraznému nárůstu počtu cestujících. Například od roku 2009 do roku 2017 podle ročenky dopravy stoupl počet cestujících v Libereckém kraji o 43 %.
Kraj zvažuje ještě dohodu Královéhradeckým krajem a možnost prodloužit linku z Liberce až do Hradce Králové. „Do té doby mohou být kvalitní soupravy využívány i na lokálce ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou,“ dodal Marek Pieter, náměstek hejtmana pověřený řízením resortu dopravy, investic a veřejných zakázek. Osobní vlaky a rychlíky by měly jezdit na trati z Liberce přes Starou Paku v přibližně hodinovém intervalu.

Na páteřní lince L3 z Liberce do Staré Paky zajišťují dosud provoz České dráhy většinou soupravami složené z motorového vozu 843 a přípojných vozů, mezi Tanvaldem a Železným Brodem jezdí na osobních vlacích buď regionovy nebo vozy Stadler RS1.

Arriva by měla v Libereckém kraji získat i další zakázky: její rychlíky objednané ministerstvem dopravy mají zajíždět do kraje v rámci linek R22 Kolín – Nový Bor a R21 Praha – Turnov.

Jaké trasy poptával Liberecký kraj

Oběh A: 3 soupravy pro kmenové spoje linky L3 a L5 v relaci Liberec – Turnov – Železný Brod Semily – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou ve dvouhodinovém intervalu. Po roce 2021 volitelná možnost změny trasy linky. Místo úseku Stará Paka – Lomnice nad Popelkou by mohl být v případě dohody s Královéhradeckým krajem obsluhován úsek Stará Paka – Jaroměř – Hradec Králové, počet souprav by pak byl navýšen o jednu. Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 563.331 vlkm/rok.

Oběh B: 1 souprava pro vložené, posilové a turistické spoje na trati č. 030 a v jejím okolí (např. vlaky č. 1915, 1916, 1918, 1919, apod. dle jízdního řádu 2018/2019). Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 51.745 vlkm/rok. Předpokládá se jednání s dopravcem o rozšíření využití soupravy tohoto oběhu.

Oběh C: 1 souprava pro kmenové trasy osobních vlaků linky L18 v relaci Tanvald – Železný Brod ve dvouhodinovém intervalu. Provoz se předpokládá pouze do roku 2026, kdy bude Oběh C nově zadáván v rámci Jizerskohorské železnice. Dopravce může Objednateli nabídnout volitelnou možnost využití této soupravy nadále po roce 2026 na těchto nebo jiných vhodných výkonech. Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 124.077 vlkm/rok.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Liberecký kraj linka L3 Liberec - Turnov - Stará Paka
97 komentářů