Arriva končí v Kutné Hoře, vystřídá ji Lutan. Budeme mít nejlepší autobusy, slibuje koordinátor
Provoz v Kutné Hoře zajistí výhradně elektrobusy.
Společnost Lutan se stala vítězem veřejné soutěže na provoz linky 801, která spojí Kutnou Horu, Hlízov a Starý Kolín. Její provoz z většiny zaplatí Kutná Hora, pro kterou linka slouží v podstatě jako městská hromadná doprava.
Zakázku po dohodě s městem vypsal Středočeský kraj, který o výběru firmy Lutan informoval v tiskové zprávě. Za provoz linky v systému PID by měl kraj v dalších zhruba devíti letech dopravci zaplatit zhruba 247,7 milionu korun. Většinu, tedy více než 170 milionů korun, však zaplatí město Kutná Hora. Provoz by měl dopravce zajištovat až do 30. 11. 2034.
„Vyhlášení výběrového řízení krajem je dokončením procesu započatým integrací Kutnohorska v roce 2021. Po dvou letech intenzivní a příkladné spolupráce mezi Kutnou Horou, krajem a IDSK dojde k plnohodnotnému začlenění bývalé linky MHD do celokrajské dopravní obslužnosti. Samozřejmě se všemi benefity pro cestující i objednatele,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy.
Provoz v Kutné Hoře dosud zajišťuje Arriva, které příští rok končí smlouva. Nový dopravce na linku nasadí elektrobusy, jde totiž o podmínku města. „Provoz linky byl sestaven s ohledem na dopravní a provozní provázanost, případně s ohledem na požadovaný vozidlový park a efektivní zálohy,“ uzavírá Petr Borecký.
73,65 Kč za kilometr
Kutná Hora soutěž vysvětluje i nespokojeností s Arrivou, jak uvedl kutnohorský koordinátor veřejné dopravy Radim Fedorovič. „Cestující si stěžují na nedostatečnou kapacitu vozidel ROŠERO a neschopnost řádně klimatizovat autobusy během letních měsíců, kdy není splněna teplotní pohoda dle standardů PID. Vozidla jsou také často poruchová a dopravce musí nasazovat naftové zálohy na konci své životnosti,“ uvedl v textu na městském webu. Linka 801 obsluhuje i historické jádro v pravidelném 15minutovém intervalu.
Do soutěže se přihlásili tři dopravci: kromě Lutanu ještě About me a ČSAD Polkost. Lutan nabídlu cenu 73,65 Kč/km.
Lutan ve městě nasadí elektrické midibusy MAN Lion’s City 10 E s délkou 10,6 metru. „Kratší verze modelové řady Lion’s City E zvolená pro Kutnou Horu se skvěle hodí do úzkých uliček historického centra. Vnější obrysový poloměr otáčení díky krátkému rozvoru (4,4 metru) činí pouze 8,6 metru. Do vozidel lze umístit 25 plnohodnotných sedadel,“ popsal Fedorovič na stránkách města. „Na kutnohorské cestující čekají skutečně ta nejlepší vozidla, která jsou k dispozici nejen v České republice, ale i na celém evropském trhu,“ dodal.