Do soutěže na nové tramvaje pro Krakov se přihlásily Stadler a Bozankaya, Turci nabídli výrazně nižší cenu
Nabídku na nejdelší poptávané tramvaje podala jen Bozankaya.
Krakovský dopravní podnik MPK Kraków zná nabídky podané ve trojici výběrových řízení na dodávku až 90 nových tramvají. Informoval o tom například web transport-publiczny.pl.
Zatímco do tendru na maximálně 30 jednosměrných tramvají o délce 42 až 45 metrů se přihlásila jen Bozankaya, do řízení na maximálně 30 jednosměrných tramvají dlouhých 32 až 34 metrů a maximálně 30 stejně dlouhých obousměrných podal kromě tureckého výrobce nabídku i Stadler.
Na první pohled zaujmou cenové rozdíly, se kterými obě společnosti do tendrů vstupují.
Zatímco Stadler nabízí ve výběrovém řízení na jednosměrné tramvaje o délce 32 až 34 metrů tramvaje Tango Kraków Lajkonik III za 674,6 milionu zlotých, tedy v přepočtu 3,9 miliardy korun, Bozankaya nabízí tramvaje Bozankaya 3 za 449,3 milionu zlotých, což je v přepočtu jen 2,6 miliardy korun.
Nabídka na dodání obousměrných tramvají o délce 32 až 34 metrů od Stadleru počítá s dodáním tramvají Tango Kraków Lajkonik IV za celkem 764,1 milionu zlotých, tedy v přepočtu 4,4 miliardy korun. Nabídka Bozankaye je stavěna na tramvajích Bozankaya 3 v obousměrné variantě s cenou 463 milionu zlotých, což je v přepočtu pouze 2,7 miliardy korun.
Nejdelší v Polsku
Nejdelší tramvaje, kde podala jedinou nabídku Bozankaya na tramvaje Bozankaya 4, vycházejí na 553,7 milionu zlotých, tedy v přepočtu 3,2 miliardy korun. Krakovský dopravce je aktuálně jediným v Polsku, který již tramvaje o délce přesahující 40 metrů využívá. Jedná se o Krakowiaky z dílny domácí Pesy.
Turecký výrobce Bozankaya by na evropském trhu nebyl novinkou, tramvaje dodá například do Bělehradu či Neapole.
Systém pro jízdu mimo troleje
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, nákup chce MPK Kraków uskutečnit prostřednictvím rámcových smluv, uzavřeny budou na čtyři roky. U všech tramvají se předpokládá životnost minimálně 30 let s průměrným ročním nájezdem 80 000 kilometrů.
Zajímavý je rovněž požadavek na vybavení systémem pro jízdu mimo troleje u prvního vozu z celé dodávky. Zbylé budou na instalaci akumulátorů připraveny alespoň prostorově. Tramvaje mají být schopné ujet mimo trolejové vedení minimálně tři kilometry v centru města, kde Krakov před pár lety takový úsek plánoval. Identické řešení již dopravce používá u některých vozů Lajkonik.