Nezavádějte nové vlaky, vyzvali nákladní dopravci Prahu a Středočechy. Spor o kapacitu na koridoru se stupňuje

Elektrická jednotka 471 na železničním koridoru z Prahy do Kolína mezi stanicí Praha - Libeň a zastávkou Praha - KyjeElektrická jednotka 471 na železničním koridoru z Prahy do Kolína mezi stanicí Praha - Libeň a zastávkou Praha - Kyje

Pokud dojde k vyhlášení přetížení dráhy, hrozí seškrtání spojů na trasách Praha – Ostrava a Praha – Brno.

Na české železnic se naplno rozhořel spor, který má základ v dlouhodobé neschopnosti státu přizpůsobit kapacitu dráhy rostoucí poptávce po kolejové dopravě v některých aglomeracích.

Kvůli objednávce nových vlaků mezi Prahou a Úvaly na trati Praha – Kolín hrozí nucené seškrtání některých spojů. Důvod je na první pohled banální: vlaků je více, než kolik je kapacita trati zejména ve stanici Praha-Libeň.

Do debat o vyčerpané kapacitě dráhy se vložilo znovu sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz, které na hrozící problém upozorňovalo již v minulosti, když se objevily první informace o zavedení nové linky S61. Ta měla původně vést z Prahy-Vršovic do Běchovic z většiny mimo koridor po nákladních spojkách. Kvůli nevybudování nových zastávek se ale nakonec Praha rozhodla nové spoje poslat přímo na koridor mezi Prahu hlavní nádraží a Úvaly. Nárůst osobní dopravy označil za neadekvátní.

„Upozorňovali jsme všechny relevantní instituce a úřady, jednali jsme i s objednavateli dopravy, včetně s magistrátu hlavního města. Reakcí byla bagatelizace nebo nereflektování reality a stavu infrastruktury,“ uvedl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

S61 jako hlavní spor

Ve svém vyjádření ŽESNAD.cz vyzval objednatele osobní dopravy, aby „pečlivě zvážili, zda skutečně není možné odložit zavedení linky S61 a další zhušťování taktu osobní městské a příměstské železniční dopravy do doby, než pro ni bude vybudována potřebná kolejová infrastruktura“. Tento požadavek ale v podstatě, při rychlosti přípravy zejména takzvaného Libeňského přesmyku, znamená stopku pro další vlaky během deseti let.

Chystá se další zpomalení klíčového koridoru u Prahy. Vlaků je moc, na trať se nevejdou

Právě ten by měl vyřešit hlavní problém na koridoru: přejezd nákladních vlaků ve stanici Libeň přes staniční koleje, který provoz výrazně omezuje. Zatím má ale jen územní rozhodnutí, které nenabylo právní moci a v oblasti je proti němu mimořádný odpor. „Nákladní a osobní železniční doprava spolu nemají bojovat, jsme spoluhráči na stejném hřišti – na jedněch kolejích. Proto apelujeme na co nejrychlejší vyřešení stávajícího neuspokojivého stavu hrozícího od změny jízdního řádu v prosinci přetížením dráhy,“ dodal Sládek.

Zástupci Prahy a Středočeského kraje už minulý týden odmítli, že by vlaky nezavedli. „Musím se jenom ohradit proti tomu, že navyšujeme neadekvátně rozsah příměstské dopravy. To bychom pak museli říct, že se nám lidé neadekvátně stěhují do Středočeského kraje a do Prahy. Problém není v tom že objednatelé neadekvátně objednávají, ale problém je v tom, že stát naprosto zaspal v rozvoji infrastruktury,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Správa železnic na začátek července svolala jednání o tom, jak situaci vyřešit. Pokud dojde k vyhlášení přetížení dráhy, hrozí ještě další problém, a to omezení přídělu kapacity vlaků. Jako první na řadě ve škrtech budou vlaky, které nejsou v objednávce státu či kraje. To by znamenalo v podstatě konec přímých vlaků Praha – Ostrava a velké části vlaků mezi Prahou a Brnem.

Vývoj počtu vlaků na trati 011. Foto: IDSKVývoj počtu vlaků na trati 011. Foto: IDSKJízdní doby mezi Prahou a Kolínem. Foto: IDSK
Tagy 011 Praha - Kolín přetížená dráha přetížený koridor Žesnad.cz
459 komentářů