Firma Geosan odstoupila od smlouvy na D1, konsorcium se rozpadlo
Společnost Geosan odstoupila od smlouvy na modernizaci dálnice D1 v kritickém úseku Humpolec – Větrný Jeníkov. V ranním vysílání České
Společnost Geosan odstoupila od smlouvy na modernizaci dálnice D1 v kritickém úseku Humpolec – Větrný Jeníkov. V ranním vysílání České televize to uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Z druhé strany smlouvu vypovědělo už včera Ředitelství silnic a dálnic, firma ale dávala najevo vůli ve stavbě pokračovat.
„Já si myslím, že pochopili, že by ten úsek nedostavěli,“ řekl Ťok. Podle něj se česko-italsko-kazašské konsorcium tvořené firmami Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) během stavby rozpadlo.
„Budeme za to vymáhat penále, způsobili nám velké škody,“ doplnil Ťok. Nyní ŘSD vybere bez soutěže (v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění) firmu, která zasype dutiny na zhruba 600 metrech dálnice, čímž by dálnice měla být průjezdná bez omezení.
Ještě předtím chce ale ŘSD přesunout provizorní svodidla blíže středu dálnice, aby se rozšířil prostor pro provoz a údržbu. To by se podle Ťoka mělo stát do konce týdne. Stát chce následně v soutěži sehnat nového zhotovitele, který čtrnáctikilometrový úsek na Vysočině dodělá.
Sdružení českého Geosanu, italské Toto Costruzioni Generali a kazašského SP Sine Midas Stroy získalo zakázku za 1,75 miliardy korun, když odhadovaná cena byla o 300 milionů vyšší.
Ťok dodal, že do čtrnácti dnů budou na dálnici rozmístěny přenosné značky, které zakáží kamionům vjezd do levého pruhu. Ministerstvo totiž jako jednu z příčin kolapsu dálnice minulý týden vidí neukázněné řidiče kamionů. Ti se ale brání s tím, že selhala údržba dálnice, která zaostává za západoevropskými standardy.