Pražský výbor podpořil novou tramvajovu trať do Štěrbohol. Pár let si však ještě počká

Území obsloužené plánovaným prodloužením tramvajové trati do Štěrbohol. Zdroj: IPRÚzemí obsloužené plánovaným prodloužením tramvajové trati do Štěrbohol. Zdroj: IPR

Obsloužené území zahrnuje i outletové centrum Fashion Arena či obchodní centrum Štěrboholy.

Pražští zastupitelé z výboru pro dopravu přijali na úterním zasedání usnesení o podpoře nové tramvajové tratě na východě Prahy. Jde o prodloužení úseku od Ústředních dílen DP do Štěrbohol a Dolních Měcholup.

Zastupitelé nicméně konstatovali, že bez chybějící změny územního plánu nejde trať zařadit do akčního plánu projektů do roku 2026. Výbor však doporučil radě města, aby s přípravou tratě počítala mezi lety 2027 a 2030, zahrnula ji do projekčních prací a přichystala na ni v rozpočtu peníze.

Bod ohledně prodloužení tramvajové tratí nechala na jednání zařadit developerská firma FINEP. Ta také nechala připravit nákresy trasy ve třech úsecích, první z nich ve dvou variantách. Trasa by totiž měla obsloužit současné bytové projekty společnosti, i ty do budoucna plánované. Konečná by měla být za chystaným sídlištěm Malý Háj v sousedství plánovaného obchvatu Dolních Měcholup.

Studie prodloužení trati do Štěrbohol. Zdroj: FINEPStudie prodloužení trati do Štěrbohol. Zdroj: FINEPStudie prodloužení trati do Štěrbohol. Zdroj: FINEPStudie prodloužení trati do Štěrbohol. Zdroj: FINEP

Třetí skupina projektů

Podle člena výboru a bývalého náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra se na prodloužení trati v současnosti nepracuje. „V roce 2020 jsme nechali zpracovat podkladovou studii, ze které vyplývaly možné varianty. Na základě té je možné měnit územní plán a poté začít projektovat,“ popsal Scheinherr pro Zdopravy.cz.

Nicméně Strategie rozvoje tramvajových tratí z roku 2021 řadí tuto trať až do 3. skupiny. To znamená mezi projekty určené k možnému zahájení projekčních prací do roku 2030.

V minulosti se také prověřovala možnost navrácení železnice do oblasti Malý Háj, kde je stále zachovaný most po vlečce. „Ale to dává smysl až po přestavbě kolejiště na Hostivaři,“ podotkl Scheinherr.

Plán s územní rezervou na prodloužení tramvajové trati od Ústředních dílen do oblasti křížení Kutnohorské a Ústřední byl schválen už v roce 1999. Loni k trati vznikla technická studie a letos v květnu se územní změna veřejně projednávala.

Obsloužené území zastávek na prodloužené trati v docházce 10 minut (660 metrů) zahrnuje například i veřejnou dopravou obtížně dostupné outletové centrum Fashion Arena či velké obchodní centrum Štěrboholy.

Lepší koleje než auta

Nejvíce však z nové trati bude profitovat právě FINEP, jelikož dopravní obslužnost jeho developerských projektů se výrazně zvýší a bytové domy zatraktivní. Firma také už na chystané budování trati láká na svém webu.

Samozřejmě, že bude trať pro developera výhodná, ale budou tam bydlet naši obyvatelé a je vhodné jim nabídnout kapacitní kolejovou dopravu namísto té automobilové,“ uzavírá Scheinherr s tím, že kdyby trať nebyla efektivní, nedalo by ji předchozí vedení města do strategie.

Společnost FINEP má s napojením nových tramvajových tratí na své developerské projekty štěstí. Třeba projekt Kaskády Barrandov vyrostl okolo prodloužení tramvajové tratě do Holyně a ke Slivenci. Tam Finep profitoval nejen z výstavby samotné trati a zhodnocení celého svého projektu, ale i z prodeje pozemků, které v lednu 2018 odprodal DPP za 15,9 milionu korun.

Nejnověji pak loni na podzim vznikla v těsné blízkosti jeho projektu Byty U Šárky nová tramvajová konečná Dědina po prodloužení trati z Divoké Šárky.

Mezi další v Praze plánované či už připravované nové tramvajové trati patří například úseky Zlíchov – Dvorce, Podbaba – Kobylisy, Podbaba – Suchdol, Chodovská – Háje, Chodovská – Vršovická, Vršovická – Želivského, Na Veselí – Budějovická, Budějovická – Michle, Bílá Hora – Sídliště Řepy, Sídliště Řepy – Zličín či Vypich – Motol.

Tagy Nové tramvajové tratě v Praze obchvat Dolních Měcholup
80 komentářů