Problémové elektrobusy opět vyrazily do pražského provozu. Prošly opravami v Plzni
Od svého dodání v únoru 2022 byly elektrobusy Škoda v provozu jen zlomek dní. Technické problémy se opakují.
Problémové elektrobusy Škoda 36BB / Škoda E’City se ve čtvrtek po dlouhých měsících odstávky a oprav opět objevily v pražském provozu. Škoda Group na nich podle dopravního podniku provedla reklamační opravy na náklady výrobce, vozy musely být transportovány do dílen v Plzni.
Elektrobusy jsou umístěny v garážích Vršovice. Po návratu a zkušebních jízdách bylo nasazeno do běžného provozu na linku číslo 154 zatím prvních šest vozidel.
Podle DPP jde o evidenční čísla 3003, 3004, 3005, 3006, 3007 a 3014. Ostatní vozidla by se postupně měla nasadit na linku 213 a o víkendu i na linku číslo 124.
Nedobrá spolehlivost
K odstavení elektrobusů přistoupil DPP loni v prosinci po konzultaci s výrobcem. Zhoršila se totiž jejich provozní spolehlivost a vyskytovaly se opakované závady.
Škoda Group se s kvalitou svých elektrobusů E’CITY 36BB potýká už od jejich dodání dopravnímu podniku v únoru 2022. Naposledy do provozu část z nich vyjela loňského 8. prosince, poté se všech 14 provozovaných kusů muselo stáhnout do dílen. Místo nich od té doby jezdily naftové autobusy.
DPP získal na pořízení elektrobusů 146 milionů korun z Operačního programu Praha – pól růstu, což představuje 85 % z nákladů. Celková hodnota zakázky včetně opcí na nákup nových akumulátorů byla 207 milionů. Dotace je však kvůli omezené provozuschopnosti v ohrožení.
„Výrobce se k vadám vozidel staví čelem, řeší je na své náklady jak ve svém výrobním závodě v Plzni, tak i v dílnách DPP,“ uvedl k tomu v únoru šéf komunikace DPP Daniel Šabík.
Škoda prodloužila dopravnímu podniku záruku o 12 měsíců. Návrat do pražského provozu se očekával už na konci dubna, nakonec se tedy téměř o dva měsíce zpozdil.
Problémy se týkaly většinou mechanické části vozidla, kterou dodává sesterský podnik Škody – turecká Temsa.
V rámci reklamačního řízení uplatňuje DPP vůči výrobci sankce podle smlouvy. Magazín Československý dopravák uvedl, že za neprovozuschopnost vozů zatím DPP dodavateli naúčtoval penále ve výši 30 086 002 Kč, jež bylo také proplaceno. Sankce ještě poroste, jedná se totiž o údaj ke konci března, pokuty jsou fakturovány za čtvrtletí.
Za 14 elektrobusů zaplatil DPP 171,5 milionu korun, penále za neprovozuschopnost tak odpovídají 17,54 % kupní ceny.
Měl ušetřit naftu i emise
Čtrnáct elektrobusů jezdilo na lince 154 spojující stanici metra Strašnická a Sídliště Libuš, ale také na linkách 213 na trase Želivského a Jižní Město a o víkendech na lince 124 na trase Želivského – Zelený pruh.
Praha počítala s tím, že elektrobusy ušetří nejen velký objem nafty, ale ročně také zhruba 930 tun emisí CO₂, které by vyprodukovaly dieselové autobusy.
Elektrobus měří 12 metrů, dojezd se uvádí do 100 kilometrů. Maximální rychlost je 80 km/h, počet míst je 80, z toho 28 k sezení.
Původní záruční doba na jedno vozidlo byla 67 měsíců, na trakční akumulátor 85 měsíců, přičemž po celou tuto dobu musí být elektrobus schopen dosáhnout deklarovaného dojezdu, který činí 100 kilometrů v běžném městském provozu včetně použití klimatizace nebo topení.
Jde o první větší flotilu elektrobusů, která se v Praze dosud objevila. Dva jiné elektrické vozy značky SOR testoval DPP v letech 2017–2019. V minulosti také necelé tři roky provozoval dva elektrické minibusy.