ŘSD vyhodilo Geosan ze stavby D1, hodlá zmírnit omezení. Firma chce dál pracovat
Působení česko-italsko-kazašského konsorcia na modernizaci D1 u Humpolce definitivně směřuje k fiasku. Ředitelství silnic a dálnic dnes firmám Geosan, Toto
Působení česko-italsko-kazašského konsorcia na modernizaci D1 u Humpolce definitivně směřuje k fiasku. Ředitelství silnic a dálnic dnes firmám Geosan, Toto Costruzioni Generali (Itálie) a SP Sine Midas Stroy (Kazachstán) poslalo oznámení, že rozvazuje smlouvu o dílo.
Spouští se tím právní proces, který by měl vést v lednu k převzetí staveniště státem. Následně chce ŘSD co nejrychleji najít nového zhotovitele tak, aby nebylo třeba staveniště zakonzervovat. Podle ŘSD modernizace v tomto úseku pokročila od jara jen minimálně.
„Docházelo k postupnému úpadku stavební činnosti, zhroutila se koordinace stavby a přiblížil se kolaps,“ vysvětlil důvody radikálního řešení mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Stavba čtrnáctikilometrového úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se potýká se zpožděním od léta.
Mimo jiné se včas nestihlo odstranit dopravní omezení před zimou, což byla jedna z příčin kolapsu D1 minulý týden. ŘSD si proto najalo externí firmu a chce „v řádu desítek hodin“ uvést úsek do takového stavu, aby umožnil plynulejší provoz. Podle ministra dopravy Dana Ťoka opatření bude spočívat v tom, že se posune provizorní svodidlo o metr až metr a půl do středu.
ŘSD zároveň dnes konsorciu odeslalo dopis, ve kterém vyměřuje první sadu sankcí. Konkrétně jde o téměř 31 milionů korun za objekt mostu na 104. kilometru.
Věc ale zřejmě nepůjde tak hladce. Geosan Group v prohlášení pro Českou televizi uvedla, že chce dnes pokračovat v práci a je odhodlána předat dílo řádně a včas v roce 2020. Zároveň mluví o tom, že řešení s injektáží pod zhruba 600 metry dálnice nabízela už před třemi týdny, ale ŘSD je nepřijalo. Nyní je požadovalo přes víkend, což podle Geosanu nebylo možné. Firma komunikaci ŘSD označila za účelovou.
Sdružení českého Geosanu, italské Toto Costruzioni Generali a kazašského SP Sine Midas Stroy získalo zakázku za 1,75 miliardy korun, když odhadovaná cena byla o 300 milionů vyšší. Vyhlášení vítěze nabralo zpoždění přes rok. Podle informací serveru Zdopravy.cz ŘSD dlouho prověřovalo, zda firma neudělala v nabídce chybu nebo zda nejsou některé položky v rozpočtu příliš nízké. Italové a Češi mají ve sdružení po 40 %, zbytek připadá na Kazachy.