Zelená pro nové hlavní nádraží v Brně. Záměr schválila ministerská komise
Po schválení záměru projektu bude nyní následovat zadání zpracování projektové dokumentace.
Příprava přestavby brněnského železničního uzlu, jehož nejviditelnější součástí bude přestěhování hlavního nádraží, zdolala klíčový milník. Záměr projektu aktuálně schválila centrální komise ministerstva dopravy, přes kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby. Schválení ze strany MD se očekávalo už koncem loňského roku, došlo na něj až nyní.
Základní součástí chystané přestavby brněnského železničního uzlu je stěhování hlavního nádraží ze současného umístění v centru k řece Svratce do oblasti dnešního dolního nádraží. Ke stavbě nového nádraží má už Správa železnic pravomocné územní rozhodnutí.
Příprava projektu navazuje na architektonickou soutěž a dopracovanou studii od nizozemského sdružení Benthem and Crouwel a West 8. Nové nádraží se má stát velkým přestupním uzlem mezi vlaky a MHD, obsluhovat jej budou i vysokorychlostní vlaky.
Nejde však o jedinou stavbu. Z pohledu cestujícího patří k významným článkům plánu i vybudování zastávky Brno-Černovice a přestavba stanice Brno-Židenice s nástupišti umístěnými blíže tramvajovým zastávkám v Bubeníčkově ulici.
Součástí projektu je i celková modernizace dvoukolejné trati, která dnes slouží pro průjezd nákladních vlaků mimo brněnské hlavní nádraží.
Práce na zbudování nového nádraží, o kterém se v Brně mluví už přes sto let, se předpokládají v letech 2028 až 2035. V příštím roce plánuje Správa železnic zahájit první stavbu v brněnském uzlu, a to modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice, která bude obsahovat výstavbu opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavbu mostů v Jílkově a Filipínského ulici.
Dále by měly začít práce na modernizaci stanice Brno-Židenice a úpravách nedaleké stanice Brno-Maloměřice, která řeší také přestavbu mostu přes Bubeníčkovu ulici.
„Po schválení záměru projektu bude následovat zadání zpracování projektové dokumentace, která také upřesní náklady na přeměnu celého železničního uzlu,“ doplnila mluvčí SŽ Nela Friebová. V nedávné minulosti se hovořilo zhruba o 50 miliardách.