Ve hře o vlaky Klatovy – Beroun zůstaly jen ČD. Kraj chce, aby zlevnily o třetinu
České dráhy jsou jediným dopravcem, který zůstal ve hře o zakázku na provoz osobních vlaků linky P2 mezi Klatovy a
České dráhy jsou jediným dopravcem, který zůstal ve hře o zakázku na provoz osobních vlaků linky P2 mezi Klatovy a Berounem. Plzeňský kraj po nich před středeční elektronickou aukcí chce ale výrazné snížení ceny oproti původní nabídce.
Vyplývá to z posledního usnesení rady. (odkaz přímo na text usnesení lze otevřít pouze v prohlížeči Firefox). Rada dala podmínku, že cena v aukci nesmí překročit 216 korun za vlakový kilometr. To je výrazně méně, než nabídly České dráhy. Jejich cena přesáhla 300 korun. „Pokud na nižší cenu nepřistoupí, soutěž zrušíme,“ řekl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. České dráhy nechtěly na téma ceny spekulovat. „Elektronické aukce se zúčastníme,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Plzeňský kraj sice prodloužil několikrát termín soutěže, aby vyhověl soukromým dopravcům, nakonec se přihlásil jen RegioJet, který ale podmínky nesplnil. Jeho účast vypadá spíše tak, že se přihlásil jen proto, aby se neřeklo, že neměl zájem. Nesložil například jistinu. Plzeňský kraj je tak plně v rukou Českých drah a jejich ceny. I pokud kývnou na cenu 216 korun za kilometr, půjde o jednu z nejvyšších cen v závazkové železniční dopravě. RegioJet podle informací Zdopravy.cz nabídl cenu kolem 240 korun za kilometr.
Na první pohled vysoká cena je způsobena i tím, že se jedná o takzvanou brutto smlouvu, v které dopravci nezapočítávají příjmy z prodeje jízdenek.
Soutěž s očekávanou hodnotou 4 miliardy korun je na patnáctiletou smlouvu, jde o zhruba milion kilometrů ročně. Na tvorbě zadávací dokumentace se podílela advokátní kancelář MT Legal a společnost Mott MacDonald.
Plzeňskému kraji hrozí podobný osud jako kraji Jihočeskému, kde se do soutěže přihlásily jen České dráhy a cena pro kraj byla příliš vysoká.
Někteří dopravci podmínky plzeňské soutěže kritizovali a proto se nepřihlásili. Například kraj v návrhu smlouvy uvádí, že chce, aby se snažili dopravci získat na nákup vlaků dotaci, o kterou by se ponížila platba kraje. Ve smlouvě ale současně uvádí, že pokud ji dopravce nezíská, hrozí mu až 100 milionů pokuta. Jenže podmínkou přidělení dotace je, že dopravce musí nové vlaky vysoutěžit a cenu dosud nezná. „Rizika ze smluvních podmínek převyšovala předpokládanou cenu zakázky,“ řekl například šéf Arrivy Daniel Adamka.