Čtvrtina řidičů přiznává, že koukají za jízdy do mobilu. Nehod kvůli nepozornosti přibývá
Nehodovost v důsledku nevěnování se řízení loni vzrostla o 16 procent. Průzkum sledoval, kolik řidičů se ke sledování mobilu přizná.
Nevěnování se řízení je v Česku nejčastější příčinou nehod zaviněných řidičem. Od letošního ledna hrozí za držení telefonu nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení udělení pokuty až 10 000 korun a čtyři body.
Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) došlo během uplynulých tří let v Česku k 50 003 dopravním nehodám, kdy se řidiči plně nevěnovali řízení vozidla. Zemřelo při nich 165 lidí, 505 osob bylo těžce zraněno a dalších 7 311 lehce.
V téměř třetině nehod se smrtelnými nebo těžkými zraněními byli zraněni chodci. V loňském roce nehodovost v důsledku této příčiny meziročně vzrostla o 16 %, vyplývá z dat webové aplikace Dopravní nehody v ČR, která vychází z policejních dat.
Jak často je mobil v ruce
Pozoruhodná jsou v tomto ohledu podle CDV čísla z mezinárodního výzkumu ESRA 3, který probíhal loni i v Česku. Respondenti byli tázáni na vybrané druhy rizikového chování v uplynulých 30 dnech.
Řidiči aut měli za úkol na pětibodové škále (1-nikdy, 5-téměř vždy) označit, jak často v daném období během řízení vozidla telefonovali, a to jak za využití hands-free, tak telefonem bez hands-free, a jak často při řízení vozidla četli na mobilním telefonu textové zprávy nebo sledovali sociální sítě.
Všichni respondenti pak opět na pětibodové škále (1-zcela nepřijatelné, 5-zcela přijatelné) uváděli, do jaké míry považují podobné chování v silničním provozu za akceptovatelné.
Čtvrtina českých řidičů v průzkumu přiznala, že v uplynulých 30 dnech za jízdy alespoň jednou četli textové zprávy nebo sledovali sociální sítě, 27,7 % pak alespoň jednou za jízdy telefonovalo bez použití handsfree.
„Téměř 4 z 10 respondentů (38,7 %) považují za alespoň částečně přijatelné chování, když řidič za jízdy telefonuje s využitím hands-free, bez něj pak jen 4,1 %,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.
Průzkumu se ve 39 zemích zúčastnilo více než 37 000 účastníků silničního provozu. V Česku to bylo 965 respondentů. „Nevěnování se řízení často souvisí s používáním mobilních telefonů, a to nejen k hovorům, ale s rozmachem chytrých telefonů se v řadě případů z automobilů staly pojízdné kanceláře, ať už se jedná o vyřizování e-mailů, používání chatovacích aplikací, sledování zpravodajství či sociálních sítí,“ uvádí Lukáš Kadula z CDV.
„Pokud řidič potenciální riziko nevnímá, snižuje se pravděpodobnost, že bude schopen na vzniklou situaci reagovat a snížit tak závažnost jejích následků případně střet úspěšně odvrátit,“ říká Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV.
Bilance nehod, kdy se řidiči plně nevěnovali řízení:
- rok 2021: 15 632 nehod, 54 usmrcených, 150 těžce zraněných a 2 143 lehce zraněných osob
- rok 2022: 15 913 nehod, 58 usmrcených, 170 těžce zraněných a 2 467 lehce zraněných osob
- rok 2023: 18 458 nehod, 53 usmrcených, 185 těžce zraněných a 2 701 lehce zraněných osob