Do Česka po 11 letech znovu dorazil italský rychlovlak Frecciarossa, čeká ho testování
Ve Velimi se objeví ještě druhá jednotka ETR 1000.
Do Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) dorazila včera nová vysokorychlostní jednotka ETR 1000 od společnosti Hitachi Rail. Během několika týdnů má do Česka dorazit ještě druhá. Na zkušebním okruhu čeká jednotky několik měsíců intenzivního testování a zkoušek.
„Na jednotce proběhnou vybrané typové zkoušky se zkušební laboratoří VUZ,“ oznámil VUZ na sociální síti X. K příjezdu jednotek ETR 1000 došlo necelých 11 let poté, co se zde testovala první jednotka této řady (v Itálii označované také jako ETR 400). Do Velimi přijela přes Rakousko, kvůli výluce u Lince jela přes Břeclav.
Půjde o další vysokorychlostní jednotku, která se ve Velimi bude testovat, naposledy zde velkou část loňského roku strávila souprava TGV M od Alstomu.
Dalších třicet vlaků pro expanzi do zahraničí
Jednotky jezdí pod obchodním označení italských státních drah Frecciarossa. Italský státní dopravce se rozhodl nakoupit dalších 30 rychlovlaků ETR 1000 loni v listopadu. Oproti současné generaci má mít ještě úspornější elektromotory pro nižší spotřebu.
Nové vlaky mají sloužit italskému dopravci nejen pro zajištění dopravy po italských rychlotratích, ale i po dalších vysokorychlostních tratích v Evropě. Podmínkou je schválení k provozu na tratích v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Belgii a Nizozemsku. Již v létě zástupci Trenitalia uváděli, že plánují další expanzi do jiných evropských zemí. Dosud stejné jednotky jezdí do Francie a jsou součástí společného podniku Iryo ve Španělsku.
Od roku 2010 Hitachi vyrobilo celkem 58 těchto jednotek, dalších šest se ještě vyrábí (zakázku získalo ještě sdružení Bombardier + AnsaldoBreda). S novou objednávkou se jejich počet zvýší na 94, součástí je i opce na pořízení dalších deseti. Nový kontrakt počítá i s mírnými úpravami v interiéru.
Výroba jednotek probíhá v závodech Hitachi Rail v Itálii v Neapoli a městě Pistoia nedaleko Florencie. První vlaky z nové objednávky dorazí v roce 2026, každý rok má výrobce dodat 8–10 vlaků. Nové vlaky budou i nadále v typické červené barvě. Dvě stě metrů dlouhé jednotky mají kapacitu 460 míst.