Rejdař Hradský: Český stát nehájí zájmy vodní dopravy, bere se v EU jen za kamiony

Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.Lodě v Děčíně čekají na vodu. Autor: EVD-Sped.

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Jednatel a spolumajitel nákladního rejdařství EVD – Sped. Lukáš Hradský tvrdí, že se ministerstvo dopravy chová k vodní dopravě macešsky. Zatímco pro silniční dopravu se vyjednává společný eurounijní balíček, rejdaři se budou muset i nadále vyrovnávat s šikanou na západoevropských vodních cestách.

Od začátku letošního května do 10. prosince bylo Labe zcela nesplavné a zdaleka není vyhráno. Po posledních deštích se hladina řeky trochu zvedla, ale kdykoli může opět klesnout pod hranici splavnosti, neboť deficit srážek v České republice je ohromný. České lodě tak musely bojovat o přežití na zahraničních trzích, tedy na německých, holandských a francouzských kanálech a na Rýně. Možná i proto další majitel lodí nevydržel a prodal celou společnost zahraničnímu vlastníkovi (ČSPL a.s. prodána firmě Rhenus). Je tedy velmi pravděpodobné, že i když bude Labe opět někdy splavné, bude se do Čech vracet opět méně lodí.

O stav oboru by se mělo zajímat a starat Ministerstvo dopravy ČR. A jak se tedy stará? Zatímco zemědělci jsou pravidelně a hlavně včas odškodňováni za sucho, provozovatelé přístavů a lodí nedostali a nedostanou nic. Ostatně stejně tomu bylo po povodni roku 2013, po které bylo pomáháno bezprostředně například i postiženým autosalonům milionovými částkami, zatímco přístavy obdržely první malou pomoc de minimis až v roce 2017 a provozovatelé lodí opět nedostali ani korunu pomoci.

Asi nejmarkantnějším příkladem nečinnosti MD ve vztahu k vodní dopravě je jednání ministrů dopravy dne 4. prosince 2018 o reformě silničního balíčku EU, tedy o pravidlech mezinárodní silniční dopravy v EU v rámci revize směrnice o vysílání pracovníků. Ačkoli podnikatelské svazy několikrát vyzývaly ministra dopravy, aby v rámci jednání hájil nestranně a nediskriminačně všechny druhy dopravy (silniční, železniční, vodní a leteckou), tak na výše uvedeném jednání byla projednán opět jen kompromis pro silniční dopravu.

Nechápu, jak může ministerstvo dopravy (potažmo ministr) zcela ignorovat a diskriminovat jiné druhy dopravy. Podotýkám, že lodní dopravci jsou právě z důvodu nesplavnosti Labe nuceni provozovat svou činnost výhradně na západoevropských vodních cestách, kde nejenom čelí takřka šikaně nepřiměřeně častých policejních kontrol, ale samozřejmě na ně v plné míře dopadají i těžkosti MiLogu (sporný německý zákon o minimální mzdě a dalších pravidlech v dopravě, pozn. red.). Za provozovatele lodní dopravy mám pocit, že se snad jedná o cílený proces likvidace našeho oboru.

Lukáš Hradský

Tagy EVD-Sped. Hradský Labe lodě Ministerstvo dopravy
15 komentářů