Video: Do Estonska dorazila první jednotka od Škody, čeká ji zkušební provoz
K dokončení dodávek dojde v roce 2026.
Estonský státní dopravce Elron včera převzal první novou elektrickou jednotku od českého výrobce Škoda Group. Do depa Pääsküla se dostala po finální montáži v Rize. Jde o první z 16 objednaných jednotek označených jako Škoda EMU 21Ev.
Dopravce počítá se zahájením zkušebního provozu bez cestujících během července, při kterém musí najet nejméně šest tisíc kilometrů. Poté začne zkušební provoz s cestujícími.
Zatímco z Česka do Rigy musela jet jednotka po silnici, z Rigy již jela po kolejích. Škoda původně plánovala ještě v době získání zakázky přesun po železnici, napadení Ukrajiny Ruskem ale takový přesun znemožnilo. Proto musejí jednotky částečně rozložené putovat po kamionech. Stejnou přepravu využívá Škoda i pro transport jednotek pro Lotyšsko.
Estonský železniční dopravce Eesti Liinirongid (Elron) objednal první jednotky v roce 2020, loni v lednu využil opce na dalších deset jednotek. Celkem tak Škoda dodá do Estonska 16 nových jednotek za 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).
„Nedovedu si představit, v jaké situaci bychom teď byli bez rozhodnutí v roce 2020 pořídit další vlaky. Počet cestujících se za poslední desetiletí zdvojnásobil. V tuto chvíli však pevně víme, že během pár let budeme schopni vyjít vstříc stále se zvyšujícímu zájmu cestujících díky nasazení nových vlaků,“ uvedl Lauri Betlem, předseda představenstva Elronu.
První jednotku čekají ještě v Estonsku úpravy interiéru či instalace prodejních automatů na jízdenky. Nové jednotky vycházejí z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV, 50 Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebím, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.
Příměstská a dálková verze
Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelných, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Jednotky jsou klimatizované, mají moderní informační systém, wi-fi, zásuvky na 230 V a USB.
Nové jednotky budou ve dvou verzích: pro příměstskou (5) a dálkovou dopravu (11). Lišit se budou kapacitou a počtem míst na kola, dálkové jednotky budou mít bistro koutek.