Obrazem: HolKa se poprvé zvedla. Ranní test ukázal, jak lávka odolá povodním
Praha poprvé otestovala zdvih Štvanické lávky, trval 17 minut.
Technici pražské Technické správy komunikací (TSK) a společnosti Skanska si ve čtvrtek ráno přivstali. Od rozednění ve 4:00 se totiž konal test protipovodňových opatření a kontrolní zdvih Štvanické lávky.
Lávka má totiž na holešovické straně pohyblivé rameno. V případě instalace mobilních protipovodňových bariér se zvedne nad jejich úroveň, což ji ochrání před poškozením a zároveň zajistí ochranu přilehlé části Holešovic.
„Vzhledem k vysokým průtokům Vltavy a povodňovým stavům, které v minulých týdnech zasáhly Prahu, je důležité ověřit funkčnost protipovodňových systémů a jejich schopnost chránit lávku před poškozením,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Zdvih lávky zajišťovala TSK ve spolupráci se společností Skanska, která lávku postavila. Bylo to vůbec poprvé, co se lávka zvedla, stalo se tak po 11 měsících od jejího oficiálního otevření pro veřejnost.
Právě kvůli nutnému testu protipovodňového zdvihu „zdobila“ celý rok holešovický vstup na lávku železná konstrukce, do které se lávka na silných hydraulických heverech zvedá. Nyní bude konstrukce demontována a uskladněna do doby dalšího cvičení či povodňového stavu.
Tři milimetry za sekundu
Během zdvihu byl vstup na lávku uzavřen pro pěší i cyklisty. Ranní chodci však nemuseli čekat dlouho, zdvih trvá přibližně 17 minut, betonová konstrukce se zvedá rychlostí tři milimetry za sekundu do výšky 3,2 metru.
Stejně tak dlouho trvalo i její spouštění zpět dolů. Těsně před dosednutím pak technici hydrauliku na chvíli zastavili, aby se ujistili, že všechny zuby mostních závěrů zapadnou správně do sebe a nepoškodí se. Vše však sedělo správně a na lávku se obratem mohli opět vrátit chodci i cyklisté.
Obrazem: Lávka HolKa láká davy. Netradiční stavba budí emoce, obdiv i hořkost politiků
Štvanická lávka je jedním z mála mostů v Česku, který má zvedací mechanismus. Lávka se od červencového otevření stala oblíbeným cílem procházek, láká svým architektonickým zpracováním i ideálním umístěním mezi Holešovicemi a Karlínem, kvůli kterému se jí začalo přezdívat HolKa. Svým loňským otevřením nahradila přívoz.