Jihomoravský kraj odhalil, o kolik byly České dráhy v soutěži na provoz Moravií levnější než Arriva

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Zpráva zadavatele vysvětluje i důvody vyloučení RegioJetu.

Jihomoravský kraj zaznamenal při soutěži na provoz jednotek Moravia velmi vysoký rozdíl v nabídkách jednotlivých dopravců. Za provoz jednotek bude platit výrazně méně, než očekával.

Ukazuje to zveřejněná písemná zpráva zadavatele. Podle dokumentu Arriva vlaky zajištění provozu nabídla za 531,1 milionu, České dráhy jako vítěz soutěže nabídly 206,9 milionu korun. To je necelých 39 % ceny Arrivy. V soutěži byl ještě RegioJet, ten ale nebyl hodnocen.

K soutěži došlo poté, co České dráhy ztratily v Jihomoravském kraji kvůli vyšší ceně provoz vlaků na Břeclavsku a prohrály velkou soutěž v Ústeckém kraji. Firma se tak zjevně nízkou cenou snažila vyhnout kritice, že přichází o výkony.

Písemná zpráva vysvětluje i to, proč byl vyloučen RegioJet. V podané nabídce nebyla uvedena cena. „Nabídka účastníka bez nabídkové ceny se stává fakticky „kolekcí čestných prohlášení“ či žádostí o účast. Zadavatel dospěl k závěru, že v souladu s rozhodovací praxí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nemohl vyzvat účastníka k doplnění jeho nabídky o nabídkovou cenu bez toho, aby ohrozil transparentnost a férovost nabídkového řízení, a proto zadavatel neměl jinou možnost než účastníka vyloučit z účasti v nabídkovém řízení,“ uvedl kraj ve zprávě.

44,60 Kč za kilometr. Jihomoravský kraj zaplatí za provoz Moravií o dvě třetiny méně, než plánoval

Jihomoravský kraj počítal, že ročně zaplatí za provoz 543 milionů korun, ve skutečnosti bude platit ani ne polovinu. Smlouva je na deset let. Počítá s částkou 44,60 Kč za kilometr. Tato hodnota ale porovnatelná s jakoukoliv jinou smlouvou na provoz vlaků v Česku. V ceně nejsou ani odpisy jednotek (ty kraj vlastní), ani například trakční elektřina. podstatě jde jen o cenu lidské práce, zejména strojvedoucích.

Jednotky budou jezdit jako nyní na regionálních linkách S2 (Křenovice – Brno – Letovice) a S3 (Hustopeče / Židlochovice – Brno – Tišnov – Křižanov) a dále na linkách S9 (Břeclav – Hodonín) a S51 (Břeclav – Šakvice). Opravy, údržbu a čištění jednotek Moravia bude zajišťovat v rámci tzv. full servisu jejich výrobce Škoda Transportation – smlouvu s ní má kraj na 30 let.

Nové jednotky budou jezdit bez vlakvedoucích. I kvůli tomu hledá kraj vlastní revizory, kteří jejich práci částečně nahradí.

 

Tagy České dráhy IDS JMK Jihomoravský kraj Moravia
71 komentářů