Glosa: Za situaci na D1 nese odpovědnost ministerstvo, nikoliv kamiony
Třicet kilometrů dlouhá kolona a motoristé uvěznění na několik hodin. Takové obrázky už druhý den sledujeme z D1. Ministerstvo dopravy
Třicet kilometrů dlouhá kolona a motoristé uvěznění na několik hodin. Takové obrázky už druhý den sledujeme z D1. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic už má také viníka, když tradičně ukázalo na kamiony. Jak vtipně glosoval jeden kolega novinář, kamiony jsou Kalouskem české dopravy. Mohou za všechny problémy.
Tady se ale stát ze zodpovědnosti nevykroutí. Co se děje v posledních dnech na D1 je jeho obrovský průšvih. Nekonala se totiž žádná stoletá sněhová kalamita, bouře, třicetistupňový mráz a závěje. Pouze napadlo, jako obvykle v tomto období, pár centimetrů sněhu.
A v takovém případě nemá zůstat na nejfrekventovanější české tepně ani vločka. Závěr je jediný, i když trapně omletý. Silničáři neprosolili dálnici včas, nenasadili dost sypačů, neudrželi dálnici sjízdnou, ačkoliv se z hlediska počasí neděje nic zvláštního.
Každému je jasné, že žádný kamion do bílého, byť povlovného kopce nevyjede. Dálnice ale nemá být bílá, má být černá. Řidiči kamionů na D1 jsou tíž, kteří jezdí i v Rakousku a Německu, kde se kolapsy nekonají. Těžko si představit, že při nájezdu na D1 se z nich stávají blbci se záměrem dálnici zablokovat. Rozdíl tedy není v nich, ale ve správě dálnice.
Problémem je i chybějící infrastruktura. Dálnice už je léta rozkopaná, tento stav se neustále prodlužuje, a výsledek? Po několikaletém pekle budeme mít zas jen čtyřproudovou dálnici jako předtím. A kolik vzniklo za poslední léta kolem dálnice nových odstavných míst pro kamiony? Nula.
Ale my jim zakážeme předjíždět. Protože kamiony vedou proti státu hnusnou diskreditační kampaň, to je zřejmé.