Tatra představila novou generaci řady Phoenix, sériová výroba začne v létě
Vozidlo si zachovává podvozek osvědčené tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou.
Automobilka Tatra Trucks odhalila nejnovější generaci modelové řady Tatra Phoenix. Řada patří k pilířům kopřivnického závodu a je určena především pro civilní trh. Uplatňuje se také u záchranářů a hasičů či v obranných složkách.
Jak informoval výrobce v tiskové zprávě, sériová výroba nové generace Phoenixu začne v létě, první kusy se k zákazníkům dostanou na podzim. Vývoj vozidla probíhal od roku 2022.
Podobně jako u předchozích generací má novinka slučovat osvědčený podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, kabiny a motory z produkce nizozemského partnera DAF Trucks a převodovky ZF či Allison.
Nová Tatra Phoenix využívá kabinu DAF XDC řady Construction, vyvinutou s ohledem na maximální bezpečnost, odolnost a pohodlí. Podle výrobce poskytuje lepší výhled i přehled okolo vozu a je aerodynamicky optimalizovaná pro co nejnižší spotřebu paliva.
„Kabina bude k dispozici jak v krátkém (denním) provedení, tak v prodloužené verzi (spací), ale i ve variantě spací se zvýšenou střechou s jedním či dvěma lůžky. Řidič bude mít k dispozici digitální přístrojovou desku s vylepšenou ergonomií a zjednodušeným ovládáním,“ uvedl člen představenstva Tatra Trucks Radomír Smolka.
Řešení podvozku světovým unikátem
Podvozek se vyznačuje výhradně vzduchem odpruženými nezávisle zavěšenými polonápravami, což představuje v segmentu těžkých plněpohonných nákladních vozidel světový unikát. Základní nabízené konfigurace podvozků vozidel nové generace jsou 4 x 4, 6 x 6, 8 x 8 a 8 x 6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1 + 3. Samozřejmostí budou ale i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav podle požadavků uživatelů.
Jak vysvětlil výkonný ředitel Tatra Trucks Petr Buršík, podvozek tatrovácké koncepce s sebou nese řadu výhod. Především má jít o výraznou redukci vibrací oproti vozidlům s tuhými nápravami, což znamená vysoký jízdní komfort řidiče, nižší riziko poškození nástavby a vyšší rychlost v terénu. Přidanou hodnotou pak má být i vysoká jízdní stabilita při průjezdu zatáčkami či vyhýbacím manévru.
„Díky kombinaci centrální nosné roury a svařovaného pomocného rámu podvozek usnadňuje montáž různých nástaveb bez nutných kompenzačních prvků a ve většině případů i bez mezirámu – vozidla tak mají nízké těžiště a vyšší užitečné zatížení,“ dodal Buršík.
Tatrovácká koncepce podvozku má zaručovat i vysokou životnost vozidla, které tak při provozu v těžkém terénu netrpí krutovým a ohybovým namáháním. Centrální nosná roura navíc chrání hřídele hnacího traktu před poškozením a vlivem okolních podmínek, což by mělo být zárukou spolehlivosti hnací soustavy, minimálních nároků na údržbu a nízkých servisních nákladů.
Pouze v automatu
Nová generace vozů Phoenix je vybavena inovovanými motory Paccar řady MX-11 a MX-13. Motory MX-11 budou k dispozici ve výkonových provedeních 300 a 330 kW, motory MX-13 pak v provedeních s výkonem 315, 355 nebo 390 kW. Standardně budou k dispozici automatizované převodovky ZF TraXon, na přání je k dispozici možnost instalace plně automatických převodovek Allison. Vozidla již nebudou nabízena s manuální převodovkou.
Samozřejmostí jsou u nového Phoenixu novinky v oblasti elektronických a asistenčních systémů, které se u nákladních a užitkových vozů stávají standardem. Jmenovat lze automatický systém ovládání stěračů čelního skla, automatický systém spínání vnějšího osvětlení či systém Corner View odstraňující mrtvé úhly na straně řidiče i spolujezdce. Ve výbavě bude i systém pro detekci překážek před vozidlem.