Konec Regionov na severu. S pětiměsíčním zpoždění vyrazila v Ústeckém kraji Desira Českých drah
Ke zpoždění došlo kvůli schvalování jednotek.
České dráhy získaly potřebná povolení pro provoz dieselových jednotek Siemens Desiro na tratích v Ústeckém kraji. Nově tak začínají vozit cestující na lince U8 z Děčína přes Benešov nad Ploučnicí, Českou Kamenici a Jedlovou do Rumburku.
O zahájení testovacího provozu informovaly České dráhy na sociálních sítích. Během dne mají vyjet potřebné čtyři jednotky, které jsou plánovány pro pokrytí turnusových potřeb. Nahradí zejména jednotky Regionova, které zde musely dočasně v rozporu se smlouvou jezdit.
Desira měla původně jezdit již od prosincové změny jízdního řádu. I když tyto jednotky v Česku běžně jezdí, České dráhy narazily na nečekaný problém: jde o mírně jiný typ, který v Česku neměl povolení k provozu. Vyřizování potřebných razítek tak přineslo zpoždění v nasazení jednotek přes 5 měsíců.
Úspora pro kraj
Nasazení jiných jednotek v rozporu se smlouvou přinese kraji nakonec alespoň částečnou úsporu. Kraj se s dopravcem domluvil na roční slevě až téměř 13 milionů korun na platbách za nasazení horších a levnějších vozidel. V celkové roční platbě 192 milionů korun za tyto výkony jde o slevu v řádu jednotek procent.
Podle Českých drah bylo nutné provést některé úpravy na vozidlech. Jde například o instalaci systému radiostop, a její posouzení notifikovanou osobou, musely se provést revize tlakových nádob, kterých je 17 na každém vozidle. „To představuje jejich demontáž, zkoušku a zpětnou montáž a následné vystavení průkazu UTZ od DÚ,“ vysvětlil v dubnu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Jednotky projdou ještě malou modernizací. Dojde k doplnění palubní wi-fi sítě, zásuvek USB, doplnění stolků a dalších prvků v interiéru v souladu se smlouvou.
České dráhy mají pro provoz v Ústeckém kraji pořízeno šest jednotek Siemens Desiro Classic (řada BR 642). Zakoupily je v Německu od dopravce Hessische Landesbahn (HLB), u kterých jezdily od roku 2005. Zaplatily za ně 9,12 milionu eur (v době nákupu 218 milionů korun). V soutěži na zajištění dopravy v provozním souboru Šluknovsko cenu 195,92 Kč za kilometr. Kraj poptával nejen provoz vlaků ve Šluknovském výběžku, ale také mezinárodní spojení z Děčína do Rumburku přes Bad Schandau a linku z Děčína do Rumburku přes Jedlovou. Roční rozsah výkonů je 930 tisíc kilometrů.