Pardubice čeká od soboty dopravní omezení roku. Oprava Wonkova mostu potrvá do podzimu 2025

Přípravné práce na opravu Wonkova mostu. Foto: wonkac.czPřípravné práce na opravu Wonkova mostu. Foto: wonkac.cz

Provoz na mostě bude možné sledovat i přes webkameru.

Řidiče a cestující v Pardubicích čeká od soboty 1. června první velké omezení kvůli rekonstrukci Wonkova mostu. Důvodem je jeho špatný stav. Omezení a oprava potrvají až do podzimu příštího roku.

Pro Pardubice jde o klíčovou tepnu, přes kterou denně projede kolem 33 tisíc aut. Oprava bude probíhat za provozu, místo čtyř pruhů budou mít motoristé k dispozici jen dva.

Most je v majetku Pardubického kraje, který musel koordinovat akci i s jinými opravami ve městě, kde je investorem ŘSD nebo město. „ŘSD zvládlo ve stanoveném čase udělat opravu čtyřpruhu v Pardubicích, takže my můžeme podle plánu začít s rekonstrukcí mostu. V Čechách se moc nechválí, ale já bych jim chtěl vyslovit uznání, protože termín to byl šibeniční a ŘSD s dodavateli odvedli skutečně dobrou práci,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Ze čtyř pruhů dva. V Pardubicích začne oprava Wonkova mostu, denně přes něj projede 20 000 aut

Kraj na chystanou opravu dlouhodobě upozorňuje, zřídil i speciální web www.wonkac.cz, kde zveřejňuje postupně informace o celé akci. Provoz budou monitorovat i webkamery.

Místo trolejbusů pojedou autobusy

Od června bude most otevřený vždy ve dvou pruzích v režimu 1+1, tedy jeden směr do centra a jeden z centra. „Provoz se bude posouvat po šířce mostovky v závislosti na tom, kde zrovna budou probíhat práce. Stavaři budou pracovat zejména v útrobách mostu. Důležité je, že most Pavla Wonky bude vždy průjezdný – i pro MHD, kde jen dočasně dojde k nahrazení trolejbusů autobusy,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Zakázku na opravu získalo za 151,5 milionu korun sdružení firem Chládek & Tintěra Pardubice a DYWIDAG-Systems International. Oprava mostu postaveného mezi lety 1956 a 1959 potrvá do října roku 2025. Oprava bude probíhat v etapách. Ty jsou rozděleny podle jednotlivých trámů mostu na středový, levý a pravý. „Každý trám mostu má tři komory a v každé z nich je potřeba vyměnit čtyři lana. Pro jejich výměnu je potřeba vybudovat na koncích mostu přístupový kolektor, provést vrty pro nová lana a jejich ukotvení a vybudovat nové deviátory pro správné vedení předpětí v konstrukci mostu,“ popsal úkol zhotovitele Pavel Hrdina, ředitel divize Mostní stavby ze společnosti Chládek & Tintěra Pardubice.

Předpokládaný harmonogram

· 1. června 2024 až 9. listopadu 2024 – doprava na mostu v režimu 1+1, převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu.
· 9. listopadu 2024 až 10. března 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce pravá strana.
· 10. března 2025 až 1. září 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, průjezdný střed mostu, pro chodce levá strana.
· Září 2025 až 31. října 2025 – doprava na mostu v režimu 1+1 přes mostní provizoria, převedení dopravy do krajních pruhů, bude se pracovat ve středu mostu.
· Předpoklad dokončení opravy mostu říjen 2025.

Tagy most Pavla Wonky Pardubický kraj Wonkův most
7 komentářů