Mužík z MBM rail: Děláme všechno pro to, aby výhradní provoz ETCS nebyl
Celý proces se protlačuje silou, místo aby se udělalo rozumné přechodové období. Úředník se zapře o futra a nechce povolit.
„ETCS je výborná myšlenka, aplikace ETCS do praxe je podle mě zcela zoufalý proces. Kdyby se tahle věc rozumně rozložila v čase, tak ten problém nebude,“ řekl při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz Jiří Mužík, který je spolumajitelem dopravce a vlečkaře v jednom, společnosti MBM rail.
Firma je jedním z účastníků řízení u antimonopolního úřadu, které se rozeběhlo na podnět KŽC Doprava. Podle stěžovatelů bude výhradní provoz ETCS pro menší dopravce diskriminační. Úřad stěžovatele v první instanci odmítl, ti tak připravují rozklad.
Zda skutečně začne na vybraných koridorech 1. ledna 2025 výhradní provoz pod dohledem zabezpečovače ETCS, je podle Jiřího Mužíka 50:50. „ETCS samo o osobě je výborná věc, protože je ten zabezpečovač evropský. Nejsme zásadně proti ETCS a ani nechceme být. Problém, proti kterému vystupujeme, je výhradní provoz. ETCS je nesmírně nákladná záležitost, někdy mám pocit, že je o to nákladnější, čím vyšší jsou dotace. To tak na železnici občas bývá. Ale pokud by tam dotace nebyly, tak dostávat palubní jednotky do starších vozidel, která na železnici pořád existují a mají tu své místo, by nedávalo smysl. Vše se dostává do situace, kdy traťové vozíky, takzvané muvky, dostávají ETCS, to je nesmysl neskutečný. Tady to jde za hranu zdravého rozumu,“ řekl při natáčení podcastu Jiří Mužík.
Jedním z hlavních důvodů, proč je připraven proti výhradnímu provozu ETCS bojovat, je nákladní doprava a cena, za kterou vlaky dokáží zboží přepravovat ve srovnání se silnicí. „Za nás důvod k výhradnímu provozu není. V okolních státech v podstatě není, provozně to bude strašně složité, i když bude vozidlo vybavené, a důležitou část výkonů v nákladní dopravě dělají starší lokomotivy. Cenu nákladních přeprav do podstatné míry určují starší vozidla, která to dokáží udělat levně. Také potřebujeme neustále stěhovat vozidla z vleček do dílen, potřebujeme vozit stavební vlaky a podobně. To se nikdy, ani za Rakouska-Uherska, nedělalo nejmodernější rychlíkovou lokomotivou, která stojí 130 milionů. To je vyhazování peněz,“ domnívá se Jiří Mužík a přidává statistiku, „zhruba jedna třetina nákladní dopravy na tratích, kde má být ETCS, je provozována staršími vozidly, která určují tu základní cenu.“
Jeho firma je známá tím, že na licenci MBM rail jezdí řada spolků s historickými vozidly. O ty se však Jiří Mužík nebojí. „Malé spolky nejezdí tolik po koridoru, tam to nebude tak horká záležitost. Horké to bude až v případě, kdy ministerští úředníci prosadí, že i na tratích, kde jezdí jen 4 až 5 turistických vlaků, bude ETCS. Takové nápady pořád existují. Já osobně si myslím, že se to nestane, protože na to nebudou peníze,“ řekl Jiří Mužík.
Naopak ministerstvo dopravy a Správa železnic výhradní provoz pod ETCS hájí. Poukazují přitom hlavně na zvýšení bezpečnosti provozu. Naposledy o ETCS hovořil v úterý na česko-španělské konferenci ředitel mezinárodních vztahů SŽ Radek Čech. Podle něj je jedním z hlavních argumentů pro ETCS skutečnost, že dosavadní zabezpečení české železnice neumožňuje kontrolu rychlosti a zastavení vlaku.
Celý rozhovor s Mužíkem přineseme formou podcastu tento pátek kolem poledne.