Místo elektromobilů chceme syntetickou naftu a větší kamiony. Experti řešili emise v logistice
Strach z velkých nákladních aut je podle dopravců neoprávněný.
Nejlepším řešením pro logistiku je syntetická nafta HVO100, vyplynulo z konference odborníků, kterou pořádala v Rokycanech dopravní společnost Raben. Uhlíkovou stopu podle expertů efektivně redukují i vozidla, která pojmou více palet.
„Nákladní vozidlo, které pojme až 27 palet, vyprodukuje oproti 18paletovému náklaďáku o 35 % méně emisí CO2 na odvezenou paletu,“ uvedl na konferenci ředitel společnosti Raben Logistics Jakub Trnka. Pro ekologičtější provoz se podle něj vyplatí používat syntetické palivo HVO100, elektromobilita pro mezinárodní logistiku podle Trnky v dohledné době řešením nebude.
V Česku se zkouší prosadit syntetická nafta. HVO je čiré, vyrábí se z tuků a olejů
Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy. Jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které oproti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2 a oproti dodávce celých 63 % CO2 na odvezenou paletu.
Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2 na odvezenou paletu než běžný návěs.
„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek. Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka.
Elektromobilita zatím nestačí
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin.
Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městskou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti.
Elektrotahače už si troufnou i na těžkou váhu. Stavební gigant Holcim jich kupuje další tisíc
„Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.
HVO se vyrábí z rostlinných olejů prostřednictvím hydrogenačního procesu. Tento proces odstraňuje nečistoty a nežádoucí sloučeniny, čímž vzniká syntetický produkt s nízkým obsahem síry.
V porovnání s tradiční fosilní motorovou naftou nabízí lepší cetanové číslo, lepší spalování, menší tvorby úsad a možnosti dlouhodobého skladování. Jde také o chemicky méně nebezpečnou alternativu k běžné motorové naftě. Kromě toho neobsahuje toxické aromatické ani cyklické uhlovodíky.
Je ovšem přibližně o 10 korun dražší než nafta. Zatím palivo využívají dopravci, kteří svou udržitelnost prezentují v oblasti ESG. Mezi největší zákazníky patří třeba společnost DB Schenker či DHL.