Miliardová injekce Českým drahám se zadrhla. Ve hře je až 20 miliard za pozemky
České dráhy mají téměř jistotu, že jejich rozvahu zásadně vylepší další nečekaný příjem ze státního rozpočtu. Chystaný prodej pozemků z
České dráhy mají téměř jistotu, že jejich rozvahu zásadně vylepší další nečekaný příjem ze státního rozpočtu. Chystaný prodej pozemků z majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) je dalším z pozůstatků nedotaženého rozdělení české železnice v roce 2002.
Transakce s převodem pozemků se ale zadrhla. Důvodem jsou takzvané indikativní odhady dvou znalců o ceně. Ty se zásadně liší.
Zatímco České dráhy ocenily pozemky na 20 miliard korun, SŽDC na šest miliard korun. Na rozdíl v ocenění upozornil jako první deník E15.
„V tuto chvíli jednání o převodu s ministerstvem dopravy neprobíhají. Oběma organizacím jsme uložili, aby posoudili „konkurenční“ posudek, v ideálním případě nalezli shodu nebo přišli s analýzou a odůvodněním rozporů. Až toto bude hotové, budeme transakci řešit,“ sdělil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, který je v řídícím výboru Českých drah i správní radě SŽDC. Každá z organizací totiž cenu posuzovala jinou metodou ocenění.
Jde hlavně o pozemky pod kolejemi, ale také řadu parcel v jejich sousedství. V řadě případů například o pozemky v Praze. Jejich převod na SŽDC je logický, neboť jde o pozemky, které souvisejí s provozem dráhy. „Jedná se o pozemky v železničních stanicích a v jejich blízkosti. Konkrétně jde o zhruba tisícovku lokalit a na většině z nich jsme již došli se SŽDC ke vzájemné shodě,“ řekl letos v květnu současný generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.
Podle vyjádření SŽDC z konce listopadu dochází ještě k ukončování rozhraničovacích prací. „Rozhraničovací práce jsou časově a organizačně nejnáročnější činností. Předchází jim shoda obou stran na převáděném majetku, následně jeho specifikace v terénu, u dělených pozemků vymezení nové vlastnické hranice pro zpracování geometrického plánu a následně jeho zpracování a potvrzení katastrálním úřadem. Časově jsme mimo jiné závislí na rozhodování stavebních úřadů o souhlasu s dělením pozemků.
Ukončení tohoto procesu očekáváme do konce druhého čtvrtletí 2019,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. V prosinci zahajuje SŽDC specifikaci majetku pro právní úkony, která bude podkladem pro znalecké posudky a kupní smlouvy.
České dráhy potvrdily, že ke shodě nedošlo. „Posudky se liší v řádu miliard korun,“ potvrdil člen představenstva ČD Radek Dvořák. Dál nechtěly ČD situaci komentovat.
Nepovedené rozdělení železnice přineslo ČD už v roce 2008 dvanáct miliard korun za převod takzvané mrtvé dopravní cesty. V účetnictví SŽDC byl pak majetek koupený za 12 miliard oceněn částkou 3,2 miliardy korun. Později SŽDC ještě za 400 milionů korun koupila „živou“ dopravní cestu, tedy pracovníky z řízení provozu. Naposledy ČD získaly tři miliardy korun za převod nádraží.