Jihomoravský kraj začal řešit provoz bateriových vlaků, pozval si výrobce
Nabídkové řízení na dopravce pro provoz akutrolejových jednotek má začít ještě letos.
Jihomoravský kraj by mohl být druhým regionem v Česku, kde začnou jezdit bateriové elektrické jednotky (BEMU). V těchto týdnech začali představitelé kraje jednat s výrobci železniční techniky o tom, jaká vozidla jsou schopni pro provoz v kraji nabídnout. Kraj je však nechce kupovat, pouze přes soutěž na dopravce zjistit možné parametry pro jejich dodávku.
Takzvané předběžné tržní konzultace vypsal kraj již loni, jednání s krajem potvrdili deníku Zdopravy.cz zástupci různých výrobců, kteří byli osloveni. Zatímco Moravskoslezský kraj, který má být letos na konci roku prvním regionem s BEMU, šel cestou toho, že parametry nijak před uzavřením smlouvy s Českými drahami neřešil, Jihomoravský kraj jde cestou detailnější analýzy trhu. Kraj řeší, že by v kraji jezdilo 34 takových jednotek s opcí na dalších 9.
Kraj neuvedl, kteří výrobci se jednání zatím zúčastnili. „Předběžných tržních konzultací se účastní většina významných evropských výrobců,“ uvedla mluvčí kraje Helena Ondřejová.
První český bateriový vlak dorazil na testy na zkušební okruh. Cestující sveze v prosinci
Podle již dříve zveřejněného plánu by měly jezdit takzvané akutrolejové jednotky na pěti linkách. Kraj záměrně vybral tratě, které figurují na seznamu těch, které plánuje Správa železnic částečně elektrizovat. Jde o spojení Brno – Třebíč (linka S4, běží elektrizace do Zastávky u Brna), Brno – Miroslav (linka S41), Brno – Veselí nad Moravou – Staré Město u Uherského Hradiště (linky S6, R56) a Bzenec – Moravský Písek (linka S61).
Kraj počítá s tím, že nabídkové řízení na dopravce pro tyto linky vypíše ještě letos. Na rozdíl od nákupu jednotek Moravia ale nebude BEMU pořizovat do svého vlastnictví. „Informace načerpané z předběžných tržních konzultací budou využity při nabídkovém řízení na dopravce,“ dodala Ondřejová.