Jihomoravský kraj začal řešit provoz bateriových vlaků, pozval si výrobce

Nabídkové řízení na dopravce pro provoz akutrolejových jednotek má začít ještě letos.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Takže po elektrifikaci nasadíme na S6 nové vlaky, ale do té doby nic?

IGCT

Než cpát prachy do baterií, tak raději do elektrifikace tratí. Elektrifikace tratí má větší smysl a budoucnost. Navíc to, že budou někde chybět troleje, a budou nasazovány bateriové jednotky, znamená, že nàkladní doprava stejně musí jet v nezávislé trakci. Neboť bateriové lokomotivy v nákladní dopravě je úplný nesmysl. A bohužel na nákladní dopravu se už moc při plánování nemyslí.

Jiří Kocurek

Otázkou je, kdy tam ty dráty budou. Do roka a do dne rozhodně ne, to už by se muselo začít.

Strana 70 a dál, posouzení různých variant: https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/87962/F6-DP-2020-Homolka-Pavel-BEMU.pdf Při hodinovém intervalu a absenci nákladní dopravy se elektrizace nevyplatí.

SYN

Existují „frcky“ jako například Pohořelice, Ivančice a podobné, kde náklad=0, elektrifikace (obzvlášť při cenách SŽ) se nemá šanci vyplatit a pokud jim tam zkusíte vnutit po třech zastávkách přestup tak se vám na to vy*…
Neříkám že by se tím měly systematicky řešit třeba Náměšť, ale i tam to na „přechodnou dobu“ (elektrifikace „už brzy!“) může dost pomoct, pak přesunout jinam…

PvvS

A proč to tedy neřešit tak jak se v JMK jeden čas proslýchalo ? Tedy bateriový jednotky a zároveň pevný termín elektrifikace. A po dojetí bateríí by ty jednotky dál fungovaly jako klasický jednotky a nová sada baterií by se nekupovala.

Tomáš Záruba

Kdo tomu věří ať tam běží. Naopak dieselový provoz pod částečně hotovymi dráty je aspoň nějaký tlak na výsledek (a taky pak lépe vyjde CBA).

SYN

Hm, neboli ta nejhorší varianta je vlastně „nejlepší“… trošku zvrácené.

Permonik

Ano davata to budoucnost viz třeba trať do Frýndlantu – elektrizace už tak 50 let.

Míření

Teď jen zastavit přípravu elektrizace, protože je zbytečné aby tam bateriové vlaky jezdily pod dráty. Životnost jednotek je cca 30 let.

rudlafara

Já bych řekl, že se standardně použijí jinde, bez problémů….

Jiří Kocurek

Smlouva bývá na 10-15 roků a nějak neveřím tomu, že do 10 let budou dráty všude, kde je v prezentaci SŽ namalovala.
Plus fakt, že baterie má garantovanou řivotnost 10 roků a ani řada 460 a 471 nejezdila od začátku do konce na té samé trati.

SYN

Jakože „zatrest“ nebo co??

Alibaba

Tyhle vlaky budou muset jezdit pod dráty, jinak by se moc nedobily a byly by tak obecně nepoužitelné.
To není elektrobus, který by měl na nabití fungovat v podstatě celý den.

Happy

Mohla se k tomu přidat i trať Studenec- Velmez a jezdit tam přimo z Náměště. Ona ta trať je víceméně k ničemu. Přímé jízdy od Náměště by tomu mohli dát trošku smyslu….

Hoermalmeister

Pořád se počítá s opcí na 9 vozidel, když o to bude velký zájem, může se to zavést

PvvS

To se JMK zrovna netýká ..

vlachjan

I to Staré město je mimo JMK. Nicméně tento kraj má tendenci řešit dopravní obsluhu i podle toho, odkud je poptávka. Díky za to.

Tomáš Záruba

Na Vláře už jsou snad dráty dávno schválené a Třebíč by se měla někdy teď uzavírat. Takže stačí trochu vydržet a baterkové experimenty možno nezavádět, což by se jistě obratem stalo argumentem pro (další) odložení ET.

Jaaa

S dobrou správou? Až se to bude dělat, budou takové BEMU vyřazovány…

Happy

Váš optimismus Vám závidím…👍

Tomáš Záruba

Optimista bych byl, kdybych nevěřil, že BEMU použijí jako „rozumný“ důvod odkladu nebo zrušení elektrizace.

Hoermalmeister

Tak zrušení určitě ne, kraj má v plánu po konci životnosti baterie neobnovovat a jezdit se stejnými jednotkami dál pod dráty

Jiří Kocurek

Dává to SŽ zhruba 15 let na dokončení elektrizace. Což je v jejich realitě docela málo, když se vezme v úvahu, kolik moc se toho má dělat a že existuje 1 monopolní dodavatel.

Ondra K.

V jakým stavu je studie Zastávka – Třebíč/Křižanov – Jihlava/Znojmo ví asi jenom SŽ. Podle registru smluv ta zakázka nemá žádný fixní data plnění. Veškeré lhůty jsou vztažené k pokynu od zadavatele.

Jurali

No to je otazka na te Vlare. Soukromy odhad je takovy, ze se natahnou draty do Nesovic. Protoze do Nesovic krome stanice Bucovice a Slavkov je ta trat par let komplet nova. Tahani dratu dal na Kyjov a Veseli vyzaduje tuto cast take udelat fungl znova. A tam bych nevidel prilisny kvalt. Otazka je, jestli existuje bateriovy vlak, ktery zvladne ujet usek Nesovice-Veseli.
Veseli-Stare mesto s primhourenim oci okolo Kunovic je podobny pripad jako Blazovice-Nesovice.

Hoermalmeister

Osobní odhad ale neodpovídá plánům SŽ, do 2029 až do Kyjova, 31 do Veselí, do Starého Města 32+

Jurali

Jo, ale je otazka, co je blize realite. Zda osobni odhad nebo plany SZ.

Jiří Kocurek

A má jediný dodavatel elektrizací volné kapacity?

SYN

Tak to už je moc vysoká „politika“… to co říkáte může být pravda, ale taky to může být víceméně naopak. To by bylo na pokročilou psychologickou studii, a to konkrétních lidí… moc věcí se může snadno zvrhonut jinak než bude odhad. Nespolehlivé…

PvvS

Teď jen doufat, že se ostatní výrobci už nenechají vyřadit kvůli drobnostem jak minule. A konečně by tu mohly být i kvalitní jednotky..

oja

O čistě bateriových vlacích pochybuji, stejně jako o bateriových kamionech pro dálkovou dopravu, ale baterio-trolejová vozidla jsou podle mě super řešení pro přímé spojení na lokálky odbočující z hlavních (elektrifikovaných) tratí. Oproti situaci, kdy tam pendluje jeden šukafon, na který se musí přestupovat, to může být i levnější a řeší to otázku, co s tou lokálkou, až ten šukafon doslouží.

Pája

Přesně. BEMU nabízí elegantní možnost využít třeba i koridor a přitom se dobíjí skoro stejně, jako by pod trolejí stálo (ano, narážím na stahovačky) a eliminovat tak částečně přestupy.

SYN

No to je další bod, řešení mimořádností, napěťových výluk a podobně… někdy neocenitelné.

Adam H

Přesně tak. Dovedu si to představit na trase Bylnice – Vsetín. Dřív to byla 814 Bylnice-Horní Lideč a pak 460 na Vsetín. Jenže po změně smluv už je to taky často Arriva se Stadlerem GTW v celé délce s tím, že více než polovina je pod dráty.

Adam H

Na té trase si dovedu představit BEMU typu dvouvozový panter.

vlachjan

Já bych si to dovedl docela dobře představit rovněž na trati Otrokovice – Vizovice – Do Lípy, kde je překladiště, by vedla trolej a zbylých 6km do Vizovic by jel na baterii. Rovněž by mohl takto zajíždět vlak z Hulína do Kroměříže a Kojetína.

Hoermalmeister

Zajímalo by mě, jestli se v Bránících budou pořád rozpojovat, tudíž jestli se vyvine jednovozová bateriová jednotka, nebo budou do Ivančic nově jezdit dvouvozové. Bojím se, že se dvouvozové nemusí vejít na nástupiště u letoviska

Hoermalmeister

Ono by asi stejně bylo levnější prodloužit jedno nástupiště, než vyvíjet něco, co zatím neexistuje

oja

Jednovozová regionální jednotka je v podstatě tramvaj. Myslím, že vyvinout něco takového by nebyl problém, ale musí po tom být dostatečná poptávka, aby se to vůbec vyplatilo vyrábět.

PvvS

Vzhledem k délce by to asi byl hodně problém. Kam narvat na střechu baterie, sběrač, trafo, měniče, klimatizaci, zabezpečovače… A udržet při tom váhu tak, aby to mohlo i na tratě s nižším povoleným zatížením. Navíc aby to vyhovovalo TSI a cenově to nebylo dražší jak ta dvouvozová jednotka.

Hoermalmeister

Tak zrovna na S41 bych radši viděl vlakotramvaje s možným prodloužením do centra Oslavan a Krumlova, ale určitě jsou BEMU lepší než hydry nebo kvatra

SYN

Protože papíry, tak pro 5-10 kusů to nikdo schvalovat nenechá…

Apollo 17

Nebo se bude vystupovat/nastupovat z jednoho vozu. Kdo si to neumí představit, ať zavítá do Ústí nad Labem hlavní nádraží. Tam přijíždí RegioJet s jednotkou Pesa k tzv. „Bílinskému nástupišti“ a nastupovat/vystupovat se dá jen z prvního vozu.

Granja

Tam, kde lze nástupiště bez problému prodloužit není potřeba zavádět tato zbytečně omezující řešení.

SYN

Když je to průchozí, tak to ani není problém…

oja

To v ČR není problém, že se někam něco nevejde, viz zastávka Desná – Riedlova vila.
A když jsem byl naposled v Nízkých Tatrách, málem jsem v Telgártu nevystoupil z vlaku, protože ten půlkou posledního vozu zůstal stát v tunelu. Aniž by mě na to průvodčí upozornil, když jsem si u něj 10 minut předtím do Telgártu kupoval jízdenku.

a8n

Však dvouvozovka už tam jezdí a o tolik delší než kočkopes by nová jednotka nebyla.

Hoermalmeister

Do Ivanonic pokud vím se vždycky odpojuje jeden vůz a myslím, že i ve špičkách, ale zas tak často tam nebývám

Kubrt

To nástupiště má asi 70 m, takže bych to tak nedramatizoval 🙂

Hoermalmeister

Delší než 35 asi stejně nebude, že

Avlaky

Muže byt dlouhá až 52

Vincenc

Dvouvozove jednotky do Ivancic jezdí již nyni(842+954) a vejdou se i na letovisku i s rezervou.

VTT

Brno – Staré Město – není to trochu dlouhý úsek bez troleje na BEMU?

Kubrt

Předpokládá se protažení elektrifikace od Brna kamsi do půlky tratě 340.

VTT

Není to docela daleká budoucnost? Měl jsem za to, že tenhle záměr byl odložený.

Hoermalmeister

SŽ hovoří o dokončení elektrifikace do Veselí nad Moravou v roce 2031, přičemž do Kyjova by mělo být hotovo právě v roce 2029

VíKo

Vypada to, že si Jihomoravský kraj vylil na mapu inkoust v místě, kde je jakési město, které JK označuje jako druhé největší v kraji, přesto intenzivně ignoruje zlepšení dopravní obslužnosti ve smyslu silnice a železnice. Do ZN jezdí „pohodlné“ diesly. Elektřina ze ZN jen do Rakouska, aby je tam vůbec někdo pustil. Silnice jen ryzí náhodou bude střídavě triprouda, jinak se plánovala jen dvouprouda. Prostě obyčejná dvouprouda. Smutný přístup. Ale před volbami se tam na papíře staví jak o život. 🙂

Hoermalmeister

Tak správcem sítě je stát, bez elektrické trakce tam elektrické jednotky jezdit nemůžou. Mimo to, stát konečně dokončil studii na modernizaci Břeclav – Znojmo (elektrifikace a zvýšení rychlostí, mezi Hrušovany a Znojmem 200 km/ho) a novostavby Hrušovany u Brna – Hrušovany nad Jevišovkou, celá na 250 km/h. Novostavba bude bůhví kdy, ale oba projekty už jsou MD odsouhlaseny v této podobě, takže kdyby stát chtěl, tak může do tří let stavět, ale máme v republice horší případy… ehm Liberec ehm ehm

Hoermalmeister

Za stavby ŘSD mimochodem kraj taky nemůže, proberte se!

vlachjan

No. Ale kraj může za to, že si deset let nebyl schopen schválit Zásady územního rozvoje v nichž by byla trasa pro onu stavbu ŘSD vymezena. Bez tohoto vymezení nelze trasu přenést do nižšíhch stupňů územě-plánovací dokumentace a zahájit kroky k jejímu povolení a tím i výstavbě. Zodpovědným hejtmanem byl pan Hašek.

Tukan

Mimochodem, nebyla už zveřejněna cena, za kterou budou ČD provozovat Ibalginy?

xyz

Všechno tratě, které by – když už – snesly elektrizaci (resp. konec v Zastávce/Nesovicích je polovičatý, resp. spíše „čtvrtičatý“).

Mmch. na t-240 pak budou moci Os vlaky dojet z Brna až do Třebíče, zato na t-250 (navzdory tomu, že je elektrizovaná odedávna celá) od loňska „nemůžou“ z Křižanova pokračovat až do Žďáru…

Granja

A není to tak, že „nemůžou“ pokračovat navzdory dotaci?

Martin H.

Stačí Žďár zahrnout do IDS JMK …

Hoermalmeister

Akorát VDV řeklo: To by byl moc velký zásah do našich kompetencí. A tak se obyvatelé severovýchodní Vysočiny nedočkají pořádného IDS ani toto volební období

Gregyros

Kéž by

Zlámalík

„Stačí“ je v případě VDV něco mezi zbožným přáním a chimérou.

Lubos

Na trati Brno – Zastávka – Náměšť – Třebíč by měly hybridní vlaky jezdit od prosince 2029. Na rozdíl od elektrických vlaků Moravia tyto bateriové nebude kraj nakupovat, jen je vysoutěží a dopravce, který vyhraje výběrko na trať Brno – Třebíč si je bude moci pořídit do svého vlastnictví z této veřejné zakázky kraje.

Milan

Dle mě meleté nesmysl – JMK pouze zjišťuje, jaké možnosti jsou v nabídce vlaků na trhu, a dle nich záda podmínky na dopravce, který si dle nich musí udělat kalkulaci na pořízení a provoz na zadávané období odpovídajících jednotek, a ten který podá nejnižší nabídku, tak smlouvu dostane přidělenu. Stejně aktuálně budou společně postupovat Praha a SčK na 30 let provozu linek PID obsluhovaných novými 4 vozovými patrovými elektrickými jednotkami.

Lubos

Vlaky budou ve vlastnictví dopravce, ale za dopravce je všem potenciálním dopravcům vysoutěží kraj jako centrální zadavatel. To je informace přímo z JMK.

Lubos

Dopravce při soutěži na provozování tratě už bude vědět za kolik si může koupit vlak.

Hoermalmeister

Kraj jasně hovoří o tržních konzultacích a soutěži na dopravce. Tentokrát se dopravce nesoutěží jenom na cenu, jako u Morávií, ale právě i na dodací lhůty, které si dokáže nasmlouvat a samotné vozidlo

tomash

To budou muset ale postavit v koncových stanicích (např. Třebíč) nabíjecí stanice. To postaví/zaplatí kdo?

Šimon

Správa železnic

Hoermalmeister

V koncepci rozvoje elektrické trakce 2023 se s nabíjecími body v Náměšti a Třebíči počítá, a postaví to SŽ, protože musí

Daniel

Uhelné elektrárny a rafinérky z emisních povolenek.

oja

Proč, když část pojedou pod trolejemi, kde se dobijí? To je právě velká výhoda těch baterio-trolejových vozidel.

Alibaba

Ale pak by nesměli v těchto koncových stanicích nocovat, což nevyhovuje oběhům.

oja

Proč? Pokud do té koncové stanice přijede s 60% baterie a na cestu zpět pod dráty potřebuje 25%, tak se tam nemusí dobít, ať už tam stojí půl hodiny, nebo půl dne.
A i kdyby se dobíjet měla, přes noc stačí „pomalé“ dobíjení, což je výrazně jednodušší a levnější technologie, než rychlonabíječka, viz ty pro auta.

Kubrt

Je (oprávněný) požadavek, aby i první ranní vlak byl vytopen a s jistotu dojel až pod trakci. Proto statické dobíjení v obratových stanicích. Nevím, jaká jsou všechna možná technická řešení tohoto dobíjení, ale co ví, řeší se to krátkou trolejí (a samozřejmě jejím napájením).

oja

Ano, to je oprávněný požadavek, který ale není problém. Pokud kapacita baterie vlaku a délka úseku bez napájení budou takové, aby to vlak s rezervou zvládl ve 20-stuňovém mrazu s půlhodinovou obrátkou, zvládne to s rezervou i s obrátkou přes noc. Víte, už 3 roky jezdím bateriovým autem a zdaleka ne jen ‚kolem komína‘, spíš naopak, už mockrát jsem ho někde nechal týden stát s 50% baterií a na zpáteční cestě nebyl problém. Prostě v mrazu není při ‚rozjezdu‘ zásadní rozdíl, jestli to vozidlo bylo odstavené hodinu nebo týden. Elektro se chová dost jinak než diesel, který se napřed musí… Číst vice »

PvvS

Pokud vím, tak v MSK se za noční aktivní odstavení počítalo zhruba se 100kWh spotřeby. Je rozdíl odstavit auto a mít klid, než celou noc temperovat jednotku tak aby nedošlo k zamrznutí vodního hospodářství a ráno bylo rozumně natopeno. Vytápěcí stojany tam určitě nebudou.

Jaaa

Jestli vono by to nebylo levnější. 🙂

Alibaba

Ono je v podstatě úplně jedno, jakým kabelem (drátem) se potřebné kWh do vozidla dostanou, jen ten kabel (drát) tam musí být.

SYN

Tak to je maso takové hodnoty, jakou to má proboha úroveň izolace? Toto protopit za noc barák tak se může jít na konci měsíce pověsit na kandelábr!
Toto teda s tou „zeleností“ dráhy nebude nějaké kulervoucí…
A to to má klimačku, která dneska s trochou pokročilejší technologie dokáže topit jako tepelné čerpadlo, čili řádově s 3x až 5x účinností…

SYN

No na toto by měl stačit i podstatně menší výkon… odpovídající „předtápěcím stojanům“. Baterka se nemusí nabíjet, stačí zajistit „nevybíjení“… jistěže nějaký menší „surplus“ být může, za nějakých 10 hodin to i tak cosi přidá…

Alibaba

tomash píše o (potřebě) nabíjecí stanici, kterou rozporujete. A pak píšete o pomalém nabíjení na což taky nějakou „stanici“ potřebujete. Psát o nějakém rychlonabíjení je irelevantní.

Já bych třeba očekával, že ten panter bude schopen noc přežít na kabelu 3×400 V cca 35A a kapacita v bateriích mu minimálně neklesne.

Jinak viz Kubrt.

SYN

Ta přípojka by i podle dost velkých požadavků Pantera měla stačit plusmínus 10kW, čili tak 16A…

Alibaba

Dík za upřesnění.

SYN

3x 16A jsem zapomněl napsat

Michal M

Jezisek.

SYN

Podle dojezdu, třeba nemusí…