Vítkovické nádraží projde proměnou za 277 milionů, do oprav budov pronikla u SŽ nová firma
Budova z roku 1967 je památkově chráněná.
Společnost Morys získala zakázku na rozsáhlou rekonstrukce nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích. Oprava památkově chráněné budovy architekta Josefa Dandy vyjde na 274,8 milionů korun.
Vítězství společnosti Morys oznámila Správa železnic v tiskové zprávě. V byznysu oprav nádražních budov, v kterém se ročně protočí miliardy korun, jde o malý průlom. Po dlouhé době do něj pronikl i jiný dodavatel než ti, kteří zakázky získávají několik let.
Větší konkurence je patrná i na ceně: maximální cena byla 340 milionů korun. Zatímco v jiných tendrech na opravy nádražních budov se konečná cena blížila stropu, v případě Vítkovic je o pětinu nižší. Kdo další se přihlásil není zatím jasné. Na rozdíl od jiných státních investorů není Správa železnic dlouhodobě schopna zveřejnit písemnou zprávu zadavatele v den, kdy oznámí vítěze soutěže.
Přehledně: Správa oprav nádraží. Kam zamíří přes devět miliard do proměn výpravních budov
Ostravská stavební firmy dosud pro Správu železnic provedla jedinou zakázku v hodnotě necelé dva miliony korun, má za sebou ale desítky realizací jiných staveb. Velké zakázky na opravy nádražních budov často větší stavební firmy přeprodaly menším, které se kvůli kvalifikačním požadavkům nemohly přihlásit. Podmínkou totiž bývají kvalifikace pro pohyb v kolejišti, i když stavba do kolejí často vůbec nezasahuje. Z oprav nádražních budov se tak během několika let stal byznys jen pro pár firem.
Práce mají začít ještě v květnu. Rozsáhlá rekonstrukce nádražní budovy z roku 1967 zahrnuje jak obnovu vnějších částí, tak interiéru. S ohledem na celkové využití objektu se navíc přizpůsobí dispozice vnitřních prostor současným potřebám. Detailněji je popsána v informačním letáku.
Rekonstrukce podle památkářů
„Rekonstrukce v Ostravě-Vítkovicích je součástí naší dlouhodobé snahy o zachování historicky významných staveb. Očekáváme, že modernizace nejen výrazně zvýší komfort pro cestující, ale současně otevře i nové možnosti pro lepší využití v tuto chvíli naddimenzovaného prostoru,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizace se zaměří na rozsáhlou renovaci obvodového pláště včetně výměny oken, která budou esteticky odpovídat původní architektuře. V souladu s požadavky památkářů se obnoví i interiér. Zachovány zůstanou stávající materiály, a především umělecká výzdoba. Nově uspořádané vnitřní dispozice navíc poskytnou prostory pro kanceláře, obchody, služby i klimatizovanou čekárnu pro cestující. Součástí projektu je také zlepšení přístupnosti pro osoby s omezenou pohyblivostí a instalace moderního orientačního a informačního systému.
V úzké spolupráci s městskou částí Ostrava-Vítkovice se obnovy dočká také plocha před samotným nádražím. Cestujícím usnadní přístup dostatek parkovacích míst, která nabídnou i nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrokola.