Vítkovické nádraží projde proměnou za 277 milionů, do oprav budov pronikla u SŽ nová firma
Výpravní budova v Ostravě - Vítkovicích. Foto: Vojtěch Dočkal / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)
Budova z roku 1967 je památkově chráněná.
Díky jednomu z informovaných diskutérů jsme zde byli před časem seznámeni s tou kapitolou manuálu SŽ pro orientační systémy, jež se týká označování nástupišť, přesněji řečeno nástupních hran.
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/113614401/Kapitola+6.pdf/
Oceňme, že zpracovatel vizualizace Vítkovic (obr.6) našel odvahu dělat věci jinak, nesvazoval se ustanovením „Pro cestující jsou nástupní hrany označeny jako koleje“ a v obrazu budoucího terminálu použil pro označení celých nástupišť římské číslice. Věřím, že tak citlivé řešení přijmou obyvatelé rázovitého regionu příznivě a že se označení stane ikonickým.
Nechci autory vizualizaci podcenovat, ale tipoval bych to spis na nevedomost existence manualu od SZ nez na nejaky nazorovy zamer. Preci jen je to fakt detail.
To těžko, manuál je závazný a výjimky se nepřipouštějí…. navíc je zcela upuštěno od pojmu „nástupiště“…to zcela zanikne…takže je to jen neznalost autora a podcenění přípravy..aneb jak ušetřit za odbornou konzultaci
To těžko, manuál je závazný a výjimky se nepřipouštějí…. navíc je zcela upuštěno od pojmu „nástupiště“…to zcela zanikne…takže je to jen neznalost autora a podcenění přípravy..aneb jak ušetřit za odbornou konzultaci
SŽ, pokud má někde opravit nebo zadrátovat km tratě, úzkostlivě počítá návratnosti, efektivitu a další. Ovšem když jde o budovy, tak tam valí peníze bez rozmyslu a ve velkém. Co na tom, že to za den použije minimum lidí. Už se těšim, kolik spolkne nádraží duchů ve Velmezu až na něj dojde…
Není to a nikdy to nebylo nádraží. Je to městská zastávka. Proč má obyčejná (a celkem špatně umístěná) městská zastávka obří a ošklivou nádražní budovu, je první otázka, kterou je třeba odpovědět. „Hledání jiného účelu stavby“ je dnes už klasika. Samozřejmě těžko budově hledat nějakou funkci, když je na naprosto nefunkčním místě. Bude to pořád dokola, za pár let to bude opět opuštěné a nepoužívané. Nakonec z toho asi bude další „galerie“ pro schůzky třiceti postmoderních aktivistů. Neschopnost zbourat nefunkční budovy je jedna z největších bolestí Ostravy. Město je v typickém postindustriálním úpadku, navíc trpí následky komunistických omylů. Je pro… Číst vice »
Slovo „nádraží“ sice nemá žádnou pevnou definici z drážního prostředí, ale opravdu nevím, proč by tak neměly být Vítkovice označovány. Je to stanice na dvoukolejné trati se třemi nástupištními hranami, co jiného už by mělo být víc nádražím?
Na Ostravsku měli v minulosti soudruzi talent budovat nádraží daleko od obytných zón. Nádraží Vítkovice je velmi nepohledná megastavba (obyčejná kostka „ozdobená“ zubatým rastrem na čelní fasádě) s přednádražím velkým, jak Karlovo náměstí, ale kromě starého popraskaného asfaltu a tramvajové smyčky tam nic jimého není. Snad nejblíž to je asi na hřbitov, který leží naproti.
Pěšky, bez dojezdu autem, nebo MHD vcelku těžko dosažitelné, takže těch ca. 500 cestujících denně je logických.
Nevyplatilo by se udělat někde blíž k tomu, kde žijí lidé (bydlí, nakupují), jednoduchou železniční zastávku?
https://www.google.com/maps/search/n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+V%C3%ADtkovice/@49.7992891,18.2637883,930m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
Výstavba zastávky v Zábřehu pod mostem na Výškovické ulici je v plánu už možná 10 let, jenže Správa železnic, s. o., termín realizace neustále odkládá.
Nyní je předpokládaný termín uváděn na roky 2027-2029. Ale tomu nevěří ani největší optimista.
(Je potřeba uvést, že se ozývají i obyvatelé bydlící v blízkosti uvažované zastávky.)
„Výstavba zastávky v Zábřehu pod mostem na Výškovické ulici je v plánu už možná 10 let“, ale o potřebě jejího vzniku se mluví už minimálně snad 30 roků – takže je-li už skutečně aspoň v nějakém plánu, je to přece jen určitý pokrok.
Vítkovické nádraží bývalo frekventované, ale doba se mění a dnes je situace asi dost jiná. Což neznamená, že by kvůli tomu bylo vhodné na dílo architekta Dandy plivat jedovaté sliny.
Ano, Správa železnic, s. o., uvádí plán realizovat zastávku v Zábřehu v jejich Interaktivní mapě pod označením T-13 s následujícím doprovodným textem.
Výstavba zastávky Ostrava-Zábřeh
Trať: 321 – Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín, Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice
Stav: Příprava
Zahájení realizace: 2027
Konec realizace: 2029
Stavební správa Východ
Kraj Moravskoslezský
Předmětem stavby je zřízení nové zastávky Ostrava-Zábřeh, která bude situovaná u nadjezdu Výškovické ulice přes železniční trať.
Vsak my taky nepliveme na „dílo architekta“ kvuli tomu, ze je nevyuzivany, ale kvuli tomu, ze je nepovedeny.
Každej barák je dilem nějakého architekta…Tohle je jen rozlehlá neútulná ratejna postavená v tzv. bruselském stylu. Naprosto nevyužitelná. S tímto naprosto úchylným přístupem památkové péče budeme chránit kdejakou brutalistni ohavnost. Např. prior v Jihlavě jen protože je to dílem někoho a vzniklo to v nějaké době. To samé od Kotva. Hnusné, chráněné dnes naprosto nevyužitelné. Není možné, aby o památkové ochraně rozhodoval někdo, kdo kolem stavby tahal kačera na provázku, když se to realizovalo. Má to být památka. To se má dělat se zpožděním několika generací a s odstupem 100let.
Takže po 40 letech mluvení a uvažování, když bude příznivé postavení planet, možná dojde výstavbou zastávky Ova-Zábřeh k přiblížení železnice k lidem.
Považoval bych za logičtější, nejdříve tu novou „zastávku u lidí“ postavit a pak, na základě průzkumu, třeba rozhodnout o zrušení této stávající „zastávky s ruinou“. Halu bez dalších úprav by mohla SŽ pronajímat na pořádání heavy metalových koncertů (ty by asi neměly koho v okolí rušit), nebo filmařům k natáčení depresivních apokalyptických filmů.
Pan architekt Josef Danda byl odborník s typickým „rukopisem“, ale toto dílo potvrzuje, že i mistr tesař se někdy utne.
https://mapfabric.cz/portfolio-2/josef-danda/
“Každej barák je dilem nějakého architekta”
Tak to ani náhodou. Většina baráků architekta neviděla, nemalá část neviděla ani projektanta.
Tak snad lze jen doufat, že nebudete někdy sedět na nějaké rozhodovací pozici v oblasti rozvoje města….
Tu ambici nemám. To Vás uklidním. Ale právě tento přístup zapamátnit kdeco brání rozvojům měst nejvíce. Tohle není Krumlov ani Telč. Pak tu máme nevyužitelné ratejny, které polykají vagony peněz na provozu, padajicí mosty, co sotva unesou sami sebe a další.
„Nevyplatilo by se udělat někde blíž k tomu, kde žijí lidé (bydlí, nakupují), “
Už dlouhou dobu je v plánu postavit zastávku Ostrava Zábřeh vedle Výškovické ulice. Ta by byla vhodnější pro oblast Výškovic i Zábřehu a navíc hned vedle je Avion Avion Shopping Park
Jenže dost tam protestují obyvatelé vedlejšího panelového domu.
https://mapy.cz/zakladni?vlastni-body&ut=Ostrava%20Z%C3%A1b%C5%99eh%20cca&ut=Ostrava%20V%C3%ADtkovice&uc=9pstuxWOBvkc05Dh&ud=49%C2%B047%2744.365%22N%2C%2018%C2%B013%2752.018%22E&ud=49%C2%B048%274.858%22N%2C%2018%C2%B015%2741.710%22E&x=18.2381542&y=49.7971529&z=15
Prosím? Kolik že to bude stát? Nepřepsal se autor? Vždyť to jsou naprosto šokující sumy za opravu těhle barabizen. SŽ má investovat především do infrastruktury….
Barabizna?vždyť to postavili naši předkové Johana Šílená a Ferdinand Sličný😂😂😂, ale jinak máte pravdu😉
😁😁😁 S čerty nejsou žerty a se SŽ už vůbec ne
Čemu se divíte? Původní suma za opravu staniční budovy byla odhadována na 404 milionů Kč bez DPH, takže cena výrazně poklesla. Staniční budova v Klatovech, od stejného autora Josefa Dandy, bude opravena za cca 393 milionů Kč (viz článek na Zdopravy ze dne 23. dubna 2024). Staniční budova ve Františkových Lázních bude opravena za 182 milionů Kč (viz článek na Zdopravy ze dne 17. prosince 2023). A namátkou sumy za opravy dalších staničních budov: Jaroměř: 143 896 530 Kč Lovosice: 176 644 170 Kč Žatec: 99 000 000 Kč Rožnov pod Radhoštěm: 230 391 537 Kč (zde včetně změny konfigurace… Číst vice »
A ještě odkaz na leták ke stavbě ze stránek Správy železnic, s. o.: https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S621700097_202401040744.pdf
Myslím, že podobnou sumu jsem viděl v době, kdy se uvažovalo o obnově trati Loket – Krásný Jez jako potřebnou pro obnovu celého úseku. A tady se to narve do jednoho baráku. Jasně, ceny od té doby trochu poskočily, dneska by to bylo třeba za dva takové baráky.
Mně se líbí ten mindrák ze SŽ.
Dle průvodní zprávy je průměrný denní obrat cestujících 539 osob, o víkendu 414, špičkový denní obrat 40 osob za hodinu. Roční náklady na energie 1 mil. Kč.
To je trochu předimenzovaná budova, ne?
Však taky pro dopravu bude sloužit pravděpodobně jen malá část.
A ten zbytek bude sloužit jak? Koncertní hala, skanzen železničního stavitelství?
Hledání asi 5 vteřin: https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/nadrazi-vitkovice-promena-chatrajici-budova-urad-prace-sprava-zeleznice-202207.html
…a ten Úřad práce bude sedět přímo v té hale, nebo spíš v bočním kancelářském objektu???
Na hale by to (vzhledem k památkové ochraně) byl možný asi jen open space, což je pro potřeby ÚP nepoužitelné.
Můžou tam pořádat vánoční večírky. 😉
Kdyby si tam SŽ udělala svojí hlavní Moravsko-Slezskou pobočku, mohla by ten architektonický skvost využívat denně.
Zaměstnanci by to tam měli od vlaku mnohem blíž, než teď v Brně z hlavního, nebo Židenic do Kounicovy. 🙂
„Roční náklady na energie 1 mil. Kč.“
Teče tam na toaletách alespoň teplá voda?
Napíšu něco hodně kontroverzního: Škoda, že památkáři chrání tyto objekty vždy jako celek. Na obrázku jsou vidět 3 stavební objekty, ten uprostřed a z fronty je skutečně úžasný, ochranu zaslouží, ale ty boční SO mohly být přinejmenším upraveny, ono by se nic tragického nestalo. Tak se historicky při přestavbách po celá staleté postupovalo, dnes se toho bojíme. Mám na mysli spíše menší úpravy.
Ne, já napíšu něco kontroverzního: Celý to nádraží je hnusný a bylo by nejlepší ho zbourat a nahradit něčím rozumnějším.
Furt 100x hezčí, než ten humus, co teď otevřeli v Berouně.
Tak ano, není těžké vyhrát soutěž, když si stavební firma MOŽNÁ (působí to tak) uvede diskontní cenu: 277 mil. Po dokončení stavby a vyčíslení skutečných nákladů to pak okomentuji. Osobně si myslím, že náklady vyšplhají na 400 mil.
Viz text článku, zhotovitel to bude stavět sám, tedy bude stačit zisk pro něj. Tedy žádné přeprodávání zakázek, kdy musí být zisk pro stavitele i zprostředkovatele, tedy je to ve výsledku dražší (což naší drahé dobré správě obvykle nevadí).
Ještě najít pro tak velké nádraží využití. Pokles cestujících je od 80. let, kdy tady jezdili jezdili rychlíky a osobní vlaky do NHKG, o 90 procent.
https://www.brnan.cz/udalosti/zamky-valtice-lednice-a-hrad-veveri-cekaji-rekonstrukce-za-280-milionu-kc
Valtice, Lednice a Veveri budou DOHROMADY stát 280 mio.
Z nádražím se počítá i pro dálkovou dopravu například. https://www.msstavby.cz/navrh-linek-rychliku-25-05-2023/ Po opravách budov a tratí nemám v Msk o počty cestujících na železnici obavy. Plány kraje o R a S linkách nabízí menší úpravy stávajících linek a avizuje se vyšší četnost vlaků. No zatímco u budov to celkem s postupem prací jde. U jednotlivých tratí to zatím tak růžové není. Toť velká škoda že třeba zrovna trať 323 připomíná stále 80 léta samozřejmě mimo zmíněné nádražní budovy. Na trati 321 zrovna probíhá akce Havířov a mají následovat další. V půlce je také stavba Státní hranice Čadca. Tak snad již od… Číst vice »
Mě spíše irituje to načasování stavby. Tak dlouho se to ví…
S prvním vhozením puku na MS v hokeji v hale o pár stovek metrů dále. Zároveň obrazně řečeno proběhne první hrábnutí bagrem do země. Za mě neuvěřitelné. Vzhledem k tomu že je MS v hokeji v Ostravě naposled tak neuvěřitelná ostuda. Dojede sem vlakem na hokej tisíce fanoušků z Polska i Slovenska i odjinud. No dojem budou mít jako by vystoupili na bojišti někde na Ukrajině. Uf…
Proč je v Ostravě MS naposled?
Zdravím. Stávající hala bude bez ledu na koncerty jiné sporty atd. Nová hokejová hala má mít kapacitu cca 7400 diváků co jsem se dočetl. No ale třeba Pardubice chystají halu přes 10 tisíc. Snad 11 či 12 tisíc? Nová hala bude třeba i v Jihlavě? 7700? Takže hokej počítám že MS bude Praha Pardubice. No mohu se mýlit ale vrabci už štěbetají… S fotbalem to je podobné. Píše se o nových Bazalech na 15 tisíc což je minimum. Tolik kvůli případným pohárům. No fotbalová reprezentace? Vidím to max na nějakou přípravu s Arménií a podobně… Čekal jsem to jinak abych… Číst vice »
A hlavně Brno.
Pardubice už halu přes 10 tisíc mají, konkrétně necelých 10 200, nová hala se má přiblížit té pražské, měla by mít přes 15 tisíc.
MS v Ostravě je jen proto, aby to bylo nějak rozprostřené po republice, protože vzhledem ke kapacitě by už teď Pardubice byly logičtější volby.
Protože až bude v ČR MS příště tak tu budou modernější a kapacitnější haly než Ostravar Arena, které doplní O2 arénu v Praze (Brno, Pardubice)
Protože Brno již zahájilo stavbu arény s lepšími parametry. A jsem tomu rád. Ono jde také o to, že teď nějakých 15 let MS vůbec nedostaneme
15 let spíše ne, běžná doba je tak 10 let, stejně států co pořádají MS je tak 15 a dost často se spojují dva státy do jedné kandidatury viz příští rok kdy bude v Dánsku a Švédsku.
Taky se to asi dalo o 14 dni odlozit – to hrabnuti bagrem.
Nebo spíše začít hrabat o něco dříve?
A mít se čím pochlubit?
Tak před pěti léty.
Na druhou stranu nemůžeme řídit stavby podle toho, jestli se hraje nebo nehraje hokej. Protože skoro vždy se ozve někdo , že to je špatně načasováno.
hraje nebo nehraje hokej … ano lapidárně je to jedno jestli hraje okresní přebor nebo Olympiáda. Jenže MS je těsně u té olympiády.
A co my s tím? Je to jen aktivita která zajímá jen určitou část lidí, sice hokej sleduju taky, ale opravdu nevidím žádnou tragédii v tom, že zrovna v období MS se to bude rekonstruovat. Naopak spíš by mě naštvalo, že se rekonstrukce odkládá, byť o 14 dní, jen kvůli nějakému sportovnímu mistrovství světa.
Navíc posune se to, a bude si stěžovat další skupina lidí, že se koná zas něco jiného, nebo že není vhodné období, atd…
Pokud někdo nedokáže pochopit, že se prostě objekt opravuje, tak je to jen jeho problém, ne naše ostuda.
Ta budova byla předimenzována už v době své největší slávy, kdy tam dálkové expresy jezdily. Těžko se dnes podaří vytížit původním účelem. Proto také, jak je z vizualizací patrné, bude přístup řešen i nadále vedlejším nikoliv hlavním vchodem. Co jsem se vyptával před pár měsíci, tak hlavní hala má být oddělena průhlednou stěnou než se pro ni najde využití.
Navíc je stále v plánováno vybudování zastávky Ostrava-Zábřeh, která ale opět sníží počty cestujících přes Vítkovice…
Ani Havířov se nevytížil původním záměrem. Budovu si převzalo město. Malá část co zůstala SŽ se přebudovala na nádraží…
Podobné to bude ve Vítkovicích…👍
Tady jde zjevně o snahu zachovat tyto budovy v Bruselském stylu. A dle místních možností vytvořit něco místně smysluplného a přijatelného. Takže v Havířově se sportuje. Ve Vítkovicích se může úředničit…😃
Anebo nakupovat.
A nakupovat tam bude kdo? :-D tam po ničem takovém vůbec není poptávka, ani vhodná skladba obyvatel
A protože se počítá s dálkovou dopravou proto délka peronu 170 metrů.Viz naše Ostravsko na k Reportu 🙂
Ano, ale zároveň s územní rezervou pro možné prodloužení (až tam budou jezdit dálkové vlaky z VRTky).
Myslíte zamýšlenou linku ex11 nebo odstavy? Je celkem nedomyšlené aby expres minul obě hlavní ostravské stanice.