Obrazem: U Přerova roste kilometrová estakáda. Poslední úsek D1 má být hotov za dva roky
Nejdelší v současné době budovaná estakáda už má většinu nosníků na pilířích.
Na dostavbě poslední chybějící části dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem v pátek proběhl kontrolní den. Podle ministra dopravy Martina Kupky se stavba desetikilometrového úseku hýbe intenzivně dopředu a míří k dokončení na jaře roku 2026.
„Důležitá část stavby, nejdelší v současné době budovaná estakáda dlouhá téměř kilometr, už má většinu nosníků na pilířích. Co se týče dalších částí úseku, tak i zde se daří vše plnit podle harmonogramu a nic nenaznačuje zásadní komplikace. Vykazuje to známky dobře vedeného díla,“ řekl novinářům Kupka.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl potvrdil, že stavba probíhá bez větších problémů. Termín dokončení potvrzuje i stavební firma Strabag, která má úsek na starosti.
Dva miliony kubíků zeminy
„Čekají nás ještě dvě náročné stavební sezóny. Budou se sem navážet dva miliony kubíků zeminy, k uvedení úseku do provozu tak zbývá ještě spousta práce. Věřím, že zhotovitel vše zvládne,“ dodal Mátl.
Ministr Kupka upozornil na nezvykle rozsáhlé a vysoké násypy, které zasahují půl metru nad úroveň stoleté vody. Stavbu mají ochránit v případě rozvodnění řeky Bečvy. I to je dle jeho slov jeden z důvodů, proč jsou práce na dostavbě tak náročné.
„Objem přesunu hmot je obrovský a stavba roste z velké části na kamenivých násypech,“ vysvětlil Kupka.
S nedostatkem kameniva na dostavbě D1 podle Strabagu problém není. Veškerý vytěžený materiál ze stavby se do ní ukládá zpátky. Dovážený materiál pro tuto konkrétní stavbu má firma podle svých slov zajištěný.
Staveniště protíná železniční koridor, provozu na něm by se však práce výrazněji dotknout neměly. „Jsou tam plánované výluky zejména pro uložení nosníků. Čekáme na letní výluky, aby je bylo možné osadit na pilíře. Další části stavby potom mohou probíhat za provozu,“ popsal Kupka pro Zdopravy.cz.
Pomůže Přerovu i dálnici D46
Zprovozněním posledního úseku D1 se vyřeší složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města. Zároveň dojde k výraznému snížení provozu na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou.
Příprava úseku kolem Přerova zaměstnávala úřady a soudy řadu let, čelí totiž mnoha námitkám místních sdružení a ekologických organizací (články deníku Zdopravy.cz lze najít pod tagem D1 Přerov – Řikovice).
Podle Mátla jsou však veškerá probíhající soudní řízení pro ŘSD v tuto chvíli vítězná a ze strany správních rozhodnutí není dostavba nikterak blokována. „Může bez problémů pokračovat,“ uzavřel Mátl.
Dálnice D1 se začala po první zastavené fázi výstavby z 30. a 40. let budovat v září 1967 na okraji Prahy, o dva roky později se začala stavět i výpadovka z Brna. Dálnice měla původně vést v délce přes 700 kilometrů přes Brno, Žilinu a Košice na hranice se Sovětským svazem.
Po rozpadu federace byla přesměrována z Brna na Ostravu a polskou hranici. Východní část dnešní D1 se přitom označovala jako D47. V roce 2006 bylo rozhodnuto, že označení D1 ponese celý dálniční tah, který spojuje tři největší města Česka, tedy Prahu, Brno a Ostravu. Po dostavbě bude D1 měřit 377 kilometrů.