Soutěž na 70 trolejbusů pro Prahu vyhrála turecká Bozankaya, ÚOHS zamítl rozklad Škody
Škoda napadala termíny dodání i možnou nedovolenou státní podporu.
Největší trolejbusová zakázka v Česku skončila vítězstvím tureckého výrobce Bozankaya. Vyplývá to z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zamítl rozklad společnosti Škoda Electric. Smlouva dosud podepsána není.
Zamítnutí rozkladu tuzemského výrobce je na úřední desce ÚOHS. Nákup 70 parciálních trolejbusů je nejen největší zakázkou na trolejbusy v Česku, ale také jednou z nejdéle trvajících. Zadávací řízení bylo vypsáno již v roce 2022.
Z dokumentace ke správnímu řízení u ÚOHS vyplývá, že dodavatelem elektrovýzbroje pro trolejbusy měla být společnost Cegelec. Škoda v návrhu namítala, že turecký výrobce může být příjemcem neoprávněné veřejné podpory. Zpochybnila i termíny dodání od tureckého výrobce. „K samotnému termínu dodání v nabídce vybraného dodavatele navrhovatel uváděl, že se jedná o termín nereálný, a to s ohledem na transport vozidel, absolvování procedur spojených s dovozem výrobků ze zemí mimo Evropskou unii,“ píše se v dokumentu. Podle Škody turecký výrobce nabídl mimořádně nízkou nabídkovou cenu. Úřad ale námitky Škody odmítl.
Soutěž DPP vypsal v říjnu 2022, termín pro podání nabídek byl v prosinci 2022. Má jít o rámcovou smlouvu na dvanáctimetrové parciální trolejbusy, které budou kombinovat jízdu na trakční elektřinu z troleje i z baterie. Mají jezdit na linkách 131, 137, 176, 191 a 201. Jejich proměnu z autobusových na trolejbusové už dříve schválili pražští radní.
Hodnota zakázky je odhadována na 1,176 miliardy korun. Domovskou garáží většiny soutěžených trolejbusů bude garáž Řepy. Trolejbusy pro linku č. 201 budou deponovány v garáži Klíčov.