Rok neomezeného cestování za 49 eur měsíčně. Jízdenka pokračuje, polovina lidí ji zkusila a zrušila
Vláda zatím neuvedla, kolik jízdenkový experiment stál a kolik lidí přešlo z aut do veřejné dopravy.
Německo oslavilo rok od zahájení neomezené jízdenky na cestování městskou a regionální dopravou Deutschlandticket (D-Ticket). Přes různé názory na tento produkt je jedno jisté: předplatní jízdenka za 49 eur na měsíc bude dál pokračovat.
Ze zveřejněných statistik vyplývá, že jízdenku si pořídilo přes 20 milionů lidí, pravidelně ji využívá 11 milionů lidí. „Téměř polovina jízdenku zrušila, protože byli z veřejné dopravy spíše frustrovaní než nadšení,“ napsal server Der Spiegel. V řadě případů jízdenka přinesla výrazné přeplnění veřejné dopravy.
„Rok po svém zavedení se Deutschlandticket stal nedílnou součástí každodenního života lidí. Je tak populární, protože přináší skutečný pokrok. Je jednoduchá, digitální, platná v celém Německu,“ řekl ministr dopravy Volker Wissing. Podle dat ministerstva byla více než polovina jízdenek v digitální podobě v mobilní verzi.
Německá vláda počítá s pokračováním nabídky D-Ticket. „V jízdence vidíme velký potenciál. Přispívá také k ochraně klimatu a snižuje náklady lidí,“ dodal Oliver Krischer, ministr životního prostředí, ochrany přírody a dopravy Severního Porýní-Vestfálska a předseda Konference ministrů dopravy spolkových zemí.
Potenciál růstu vidí vláda především v nabídkách jízdenek pro firmy, pro jejich zaměstnance je jízdenka ještě levnější. Většina dopravců díky jízdenkám hlásí nárůst počtu cestujících na úroveň před pandemií. Pro větší udržitelnost systému je ale podle řady odborníků nutné počet uživatelů jízdenky zvýšit na nejméně 15 milionů lidí.
Jednoduché řešení pro cestování
Jízdenka přinesla zásadní revoluci především v jednoduchosti cestování: lidé nemusí řešit, jaký jízdní doklad si pořídí. Politici ale i přes chválu očekávají, že cena jízdenky mírně poroste.
Ministerstvo při ročním výročí neuvedlo dva zásadní údaje: kolik celý systém jízdenky za 49 eur stál státní a zemské rozpočty navíc a jak se změnil počet lidí v autech a zda nová jízdenka vedla k omezení individuální automobilové dopravy. Při zavádění jízdenky se uváděly náklady tří miliard eur ročně.
DB Regio uvedlo, že jejich vlaky od zahájení prodeje jízdenky jezdí o 28 % více cestujících. Firma označila jízdenku za „regionální veřejné dopravy“.