Rok neomezeného cestování za 49 eur měsíčně. Jízdenka pokračuje, polovina lidí ji zkusila a zrušila
Poslední souprava z dodávky 106 nových vlaků pro berlínský S-Bahn od firem Stadler a Siemens. Foto: DB
Vláda zatím neuvedla, kolik jízdenkový experiment stál a kolik lidí přešlo z aut do veřejné dopravy.
Loni jsem ji měl 2x a letos zatím 1x. Když si to koupíte přes Dopravní podnik v Hamburgu, tak se dá zvolit, od jakého konkrétního data vám bude platit a pak vám naúčtují jen poměrnou část měsíce. Pokud však nechcete mít další měsíc celý, je třeba to provést zavčas.
Např. pokud si do 10. května objednáte a hned stornujete jízdenku na 25. – 31. května, zaplatíte jen 7 dní z 31, což je 11,06 €.
Maj i nějakou aplikaci?
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.hochbahn.hvvswitch&hl=en_US&pli=1
Dobrý den. Ale asi je to tak, že Vám nejdříve strhnou 49€ za celý měsíc a po stornování vrátí na kartu poměrnou částku od zahájení data platnosti – takže podle Vašeho příkladu teda vratka 37,94 € ?
Díky.
Nějaké statistiky ohledně přechodu z aut jsem viděl a nedivím se, že se jimi vláda nechlubí. Bylo to naprosto zanedbatelné číslo. Nejvíc jízd vlakem přibylo „z ničeho“ a překvapivě dost významně se přešlo z pěší dopravy do MHD.
Holt podinvestovaná doprava těžko přitáhne někoho, kdo chce větší pohodlí.
To není překvapení. Lidi z aut dostanete (tedy za předpokladu, že to myslíte skutečně vážně) pouze restrikcemi. A do toho půjde málokterý politik. Takže máme vždycky spoustu líbivých slov, jak se lidé „nalákají“ do veřejné dopravy, ale skutek utek. To platí stejně v Německu tak i u nás.
Ne, restrikce fakt nefungují, to vidíme v Praze posledních pět a půl roku. Existují sice lidé, co mají auto přirostlé k zadku, ale většina jede autem proto, že jiné možnosti uspokojení jejich dopravních potřeb jsou mnohem horší, často i reálně nemožné.
Lidi dostanete z aut tím, že jim dáte lepší alternativu. Například nedávno zmiňovaný vlak do Brandýsa má potenciál hodně z těch lidí a aut dostat.
Německý příklad pouze ukazuje, že důvod, proč lidi volí auto není ten, že by byla veřejná doprava moc drahá. Což bylo ale celkem jasné i bez toho.
Lidi dostanete z aut když po nich budete chtit zaplatit reálné náklady, které jejich dopravním chováním vznikají.
Tím je ale nedostanete do vlaku, protože ten bude podstatně dražší jak to auto
Však to já netvrdím. Souhlasím s těmi nade mnou, že snížení ceny MHD nedostane do ni lidi z aut. Prostě IMHO příliš oboje dotujeme (odpouštíme část nákladů).
I kdyby to tak bylo, je to v pořádku. Cílem není dostat lidi do vlaku, cílem je, ať si každý svou dopravu platí sám – a podle skutečných nákladů se rozhodne, zda se mu to vyplatí.
Navíc při započtení všech nákladů samozřejmě vlak nebude dražší než auto, právě naopak.Vlak je výrazně efektivnější na počet lidí, kteří jsou potřeba k provozu, má efektivnější dopravní cestu, je efektivnější z hlediska pohonu, je bezpečnější. Jediná nevýhoda je, že ta bezpečnost je dražší na provoz, ale ty ušetřené náklady za nehody se bohatě vyplatí.
Kolik by asi musela stát v Čechách, aby byla taky tak populární?…
To nevím, ale za cca 700 měsíčně mít možnost jezdit po ČR zdarma v MHD a VHD (ekvivalent ceny a podmínek Německa), to mi přijde jako rozumná cena.
Stačí jet z Brna či Ostravy do Prahy a zpět, v cílovém městě párkrát jet MHD a jste na dané částce.
Žádný REx u nás zatím v těch relacích, které zmiňujete, nejezdí a běžná regionální doprava je na ty vzdálenosti nepoužitelná. Ale zřejmě by to za takovou cenu podrazilo veškeré měsíční jízdenky na MHD, které asi většinou levněji nevyjdou a ani neplatí i v jiných lokalitách
Naše R odpovídají spíš německým RE než jejich dálkovce ICE/EC.
Přece tam píšou,že se to týká jen regionální dopravy a MHD
Průměrná mzda v německu v roce 2022 byla cca 4600 € a jízdenka stojí 49€, což je asi 1, 06%. Průměrná mzda v Česku v roce 2022 byla cca 3900 Kč, z toho 1,06% je cca 414 Kč.
Pardon, mzda v Česku byla cca 39000 Kč.
49€ jizdenku si kupuji, jen když ji potřebuji. Smlouvu vlastně hned ruším, abych na to nezapomněl. V případě potřeby mohu obnovit. Obvykle si jízdenku pořizuji co 3 měsíce, jezdím vlakem na nepravidelnou schůzku a pak v tom měsíci přidávám další cesty vlakem. Ve svém malém městě jezdím potom také občas autobusem. Do práce veřejnou dopravou nevyhovuje z důvodu nedostatku spojů.
Bingo, o tomto to je. Žiadna „frustrácia“, len proste veľa užívateľov sú turisti ktorí to okamžite zrušia lebo po mesiaci už v Nemecku nebudú. To je celé.
V čem spočívá „větší udržitelnost systému“, když jízdenek bude 15 místo 11 milionů? Ekonomicky bude systém nejudržitelnější, pokud jízdenek bude 0 🙂
Kazdy rok prirustek nekolik 100 000 aut na silnicich, to chce kazdy obyvatel i politik, ze ano. I to se da ekonomicky vycislit (promarneny cas v autech v zacpach).
Zajímalo by mě, jak přišli na důvod, proč ji část lidí zrušila. My jsme si ji pořídili na jeden měsíc, protože jsme cestovali po Německu, pak jsme ji zrušili. Ale určitě to nebylo kvůli flustraci z veřejné dopravy. Až pojedeme příště do Německa, tak si ji pořídíme znovu. A takových lidí nemusí být zas tak malé číslo.
Našel jsem a je potřeba registrace s mou adresou. Tak vytáhnout z jaké země se jízdenky prodaly a porovnat období z Německa není složité. Nebude to 100%
To není tak podstatné jestli je z Německa nebo ne. I člověk žijící v Německu si ji může opakovaně objednávat a rušit, třeba ji použije na období kdy mají děti prázdniny a jezdí VHD kromě do práce i na výlety. Takže si to pořídí na léto, Vánoce a Velikonoce a někdo ho pak vyhodnotí jako 3 frustrované zákazníky.
To závisí od toho kde to kupujete. Väčšina dopravcov adresu nevyžaduje a teda na celkovej úrovni žiadne dáta o tom odkiaľ človek je neexistujú.
To je výtečné, že jste neměl flustraci z veřejné dopravy!