Prodloužení tramvajové trati na Pankráci: zastávka míří před Arkády, pomůže napojení metra
Jde sice jen o pár metrů nové trati, pro spuštění metra D je však nová zastávka důležitá.
Tramvajová trať před pražským Masarykovým nádražím nebyla jediná, která začátkem května osiřela. Výluka postihla i tramvajové koleje na Pankráci. Po nich sice jezdí pouze linka 19, ta se tam však jen tak nevrátí.
Dopravní podnik počítá s výlukou až do konce letošního roku, devatenáctka bude do té doby končit u pankrácké vozovny.
Zastavení provozu souvisí s dalším prodloužení pankrácké tramvajové trati. Ta nyní končí u ulice Hvězdova. Několikasetmetrové prodloužení od odbočky do vozovny Pankrác se dostavělo na podzim 2020 v koordinaci s rekonstrukcí přilehlé tramvajové trati.
Nyní se trať prodlouží až ke stanici metra Pankrác u křižovatky ulic Na Pankráci a Na Strži, aby byl v tomto uzlu umožněn přestup na další linku MHD pro pestřejší směrovou nabídku pro cestující.
S kolejemi se k metru posune i prozatímní konečná zastávka Pankrác. Součástí akce je i nový podchod pod ulicí Na Pankráci, koordinovaný s projektem metra D.
Jen pár metrů
Při pohledu na mapu jde sice jen o pár metrů nových kolejí a přesunutí zastávky za křižovatku, zastávka však bude plnit důležitou roli při napojování metra D na stávající linku C. Během ní totiž bude stanice mimo provoz a tramvaj bude od ledna moci sloužit jako náhradní tramvajová doprava.
Pro projekt prodloužení trati až do Budějovické ulice získal již loni společné stavební povolení. Od stávající konečné zastávky Pankrác povede trať až do Budějovické ulice ke křižovatce s ulicí Bystřická u budovy pošty.
Celkem jde o 700 metrů nové trati, která se ovšem nebude stavět celá najednou, nyní se začíná budovat jen asi polovina úseku.
Pod ulicí Na Pankráci bude zřízen podchod, který spojí vestibul metra C a vestibul nově budované linky metra D (stanice Pankrác). Současně budou zřízeny výstupy na tramvajovou zastávku Pankrác.
V další etapě pak má být tramvajová trať dovedena až před poštu v Budějovické ulici. Koncová zastávka u pošty nese zatím pracovní název Bystřická. Nepůjde přitom o smyčku, zastávka bude řešena jako úvrať pro provoz obousměrných tramvají.
„Zastávka Bystřická bude zřízena jako ostrovní, což umožní stanicování druhé tramvajové soupravy,“ píše se v dokumentaci.
Pokračování v nedohlednu
Trať původně měla vést ještě dál po Budějovické, to ale prozatím zablokovala Praha 4 s poukazem na nenahraditelnost parkovacích míst, která stojí v cestě.
Pražští zastupitelé nyní na dubnovém zasedání magistrátního výboru pro dopravu řešili případnou změnu územního plánu, která by měla umožnit vedení tramvajového koridoru tak, aby nedošlo ke změně počtu parkovacích míst.
Změna územního plánu však neurčuje stavební řešení. „Změna územního plánu vůbec neurčuje, zda trať bude uprostřed ulice nebo třeba na krajích a rozhodně neřeší parkovací místa. Jen říká, že touto ulicí trať povede, technické řešení je záležitost, která se až následně řeší v konkrétním projektu,“ upřesnil projektový manažer dopravního podniku a člen výboru Michal Andelek.