Jihočeský a Středočeský kraj propojí od prosince elektrobusy
Cena za kilometr výkonu bude mezi 65 až 70 Kč.
Středočeský kraj bude mít od prosince na prvních linkách v provozu elektrobusy. Provozovat je bude táborský dopravce Comett Plus na linkách mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Smlouvu s dopravcem již schválili zastupitelé Středočeského kraje.
Jde o jednu ze smluv na takzvané zbytkové výkony, které neprošly soutěžemi na provoz autobusové dopravy v rámci Pražské integrované dopravy. Smlouvy kraj schválil na základě přímého zadání. Comett Plus získal zakázku na provoz linek 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova. Nasadí celkem sedm elektrobusů Iveco.
„Využití těchto moderních elektrobusů v rámci systému PID na pomezí Jihočeského a Středočeského kraj je vítanou novinkou pro cestující. Tato vozidla totiž zvýší podíl energeticky efektivní veřejné hromadné dopravy, která je šetrná k životnímu prostředí. Tento startovní provoz dvou linek je výsledkem velmi dobré spolupráce jak s vedením Jihočeského kraje, tak i společnosti Comett Plus,“ řekl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Dopravce bude elektrobusy nabíjet z fotovoltaických elektráren na střechách svých budov. „Na přelomu roku 2024 a 2025 zahájíme provoz elektrobusů nejen na výše uvedených mezikrajských linkách, ale současně uvedeme do provozu deset bezemisních autobusů na elektrický pohon pro provoz MHD v aglomeraci Tábor, Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí. Nedílnou součástí naše ekologického přístupu je zprovoznění fotovoltaické elektrárny na objektech v sídle společnosti a dále vybudování moderních dobíjecích stanic v Táboře a Mladé Vožici s inteligentním řízením nabíjení vozidel,“ dodal Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Plus.
Pilotní projekt na provoz sedmi elektrických autobusů na lince 453 Tábor – Ratibořské Hory – Mladá Vožice – Vlašim. Druhá linka je 455 Tábor – Hlasivo – Mladá Vožice – Postupice – Benešov vznikl v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor.
Provoz zajistí podle Busportálu nové elektrobusy Iveco Crossway 12 LE ELEC. Provoz bude dražší než u klasických autobusů: kilometr vyjde na 65–70 Kč. Hodnota desetiletého kontraktu je 165 milionů korun.