Tři dálnice na leasing. Možnosti prověří Mott MacDonald CZ
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v plnění úkolu, který dostalo od vlády v polovině srpna loňského roku. Aktuálně vybralo firmu, která prověří možnosti financování soukromými penězi v rámci projektů PPP (public-private partnership) u severní části Pražského okruhu (Ruzyně – Suchdol – Březiněves – Satalice), středočeské části D3 a D55 Bzenec – Břeclav.
Tendr na studii proveditelnosti vyhrála společnost Mott MacDonald CZ s nabízenou cenou 4,4 milionu korun. Předpoklad činil osm milionů. Oznámil to šéf ŘSD Radek Mátl. V tendru hrála roli i zkušenost řešitelského týmu. Do soutěže přišly tři nabídky, vítěz bodoval hlavně cenou. Studie by měla být hotova letos.
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Dá se totiž očekávat, že peníze v SFDI budou ubývat. PPP funguje zjednodušeně řečeno jako leasing, soukromý investor stavbu zafinancuje, postaví a následně se o ni dlouhá léta stará. Okamžikem dokončení stavby ji stát začne splácet v takzvané platbě za dostupnost.
Stát může čerpat zkušenosti z dosud jediného dopravního projektu PPP u liniové stavby. Tím je právě probíhající dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, která by měla být hotova před koncem letošního roku. Ministerstvo dopravy označuje zkušenost s dosavadním vývojem projektu za dobrou.
Vláda již dříve schválila využití PPP pro nejvýchodnější úseky dálnice D35, studie proveditelnosti potvrdily výhodnost tohoto řešení i pro úsek IV. železničního koridoru Nemanice – Ševětín a vybrané úseky železničního spojení centra Prahy na Letiště Václava Havla.