Podcast: ETCS přinese velké náklady, ne zásadní efekt. Promarněná možnost, říká Václav Haas z ROPID
Letošní prosinec bude znamenat zásadní změny a novinky pro cestující v systému Pražské integrované dopravy. Na železnici i v autobusech.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Václav Haas, náměstek ředitele ROPID pro příměstskou dopravu a dispečink. ROPID je objednatel a organizátor Pražské integrované dopravy (PID).
Základním parametrem, od kterého je možné odvodit zájem o veřejnou dopravu v Praze a okolí, jsou počty cestujících na železnici, která tvoří páteř celého systému a představuje jediné skutečně kapacitní spojení Středočeského kraje s hlavním městem. „V loňském roce jsme se dostali nad předcovidová čísla a do budoucna nás čeká další nárůst, proto se na něj připravujeme navýšením dopravy na železnici. Za den jsme na železnici v Praze na 170 tisících cestujících. Covid znamenal významný propad, ale teď to roste každým rokem,“ říká Václav Haas.
Ještě letos by měla být vypsána výběrová řízení na desítky dalších nových vlaků pro systém Pražské integrované dopravy. Problémem ale je, že modernizace železniční infrastruktury má nejisté termíny. A tak se také může stát, třeba v případě tratě Praha – Kladno a stavby nové železnice na letiště, že dopravci budou mít nové vlaky dřív, než bude trať hotová. Co by to znamenalo, rozebíráme v rozhovoru.
Naposledy zažila železniční doprava v Praze a nejbližším okolí podle Václava Haase větší posílení v souvislosti s otevřením tzv. Nového spojení, což je už 15 let. Další velké skokové navýšení objednávky v regionální dopravě přijde ovšem už letos v prosinci. Kam všude budou jezdit nové RegioPantery Českých drah, kde nejvíce naroste kapacita vlaků, jak bude fungovat nový koncept regionální dopravy na trati do Kolína přes Poříčany a přes Nymburk a kam se přesunou CityElefanty, které Pantery nahradí, řešíme detailně v první polovině rozhovoru.
Velká změna se chystá také v autobusové dopravě. Letos v prosinci vyjedou na drtivou většinu regionálních linek dopravci, kteří vzešli z veřejných soutěží a musí splnit přísné standardy kvality PID. „Podmínkou výběrových řízení bylo nasazení čtvrtiny nových vozů. Pokud chtěli dopravci použít stávající vozy, tak je musí přestavět do standardu shodného s novými autobusy. To jsou polepy, klimatizace, nerezové tyče, je tam těch parametrů hodně. Někteří dopravci k tomu ale přistoupili jinak. Místo aby přestavovali původní vozy, nakoupili větší podíl nových autobusů,“ říká Haas s tím, že velká část autobusů bude mít i čidla pro sčítání cestujících. V rozhovoru také probíráme úskalí otevírání všech dveří při nástupu do autobusů mimo Prahu i to, kde se už letos dopady takového kroku otestují v reálném provozu.
Václav Haas nešetří kritikou na adresu evropského zabezpečovače ETCS, který by měl do výhradního provozu na vybraných tratích vstoupit v lednu 2025. Domnívá se, že nebude využit jeho potenciál, především pokud jde o zvýšení kapacity na těch nejvytíženějších tratích. „Přinese nám to hlavně náklady, než zásadní efekt. Promarnili jsme možnosti, které ETCS nabízí. Určitě zvýší bezpečnost, ale zaujal mě seminář ve sněmovně, kde Drážní inspekce prezentovala, co by ETCS zachránilo v předchozích letech, když by bylo instalováno na celé síti. Počet zachráněných životů byl jeden až dva ročně. Samozřejmě systém zabránil spoustě mimořádných událostí. Když to srovnám s oběťmi na železničních přejezdech, kterých je násobně víc, tak si kladu otázku, jestli nebylo rozumnější peníze investovat třeba do mimoúrovňových křížení,“ říká Václav Haas s tím, že se diví, proč do systému ETCS není implementována větší ochrana železničních přejezdů.
Jak by to mělo vypadat, proč nakonec ETCS nepřinese slibované navýšení kapacity na hlavních tratích a jak složitá bude náprava, uslyšíte v rozhovoru, který si právě teď můžete poslechnout.
Podcast si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
1. minuta: Jak fungují dispečinky Pražské integrované dopravy a jak se zajišťuje čekání autobusů na zpožděné vlaky
7. minuta: Proč potřebuje systém PID nové RegioPantery, kde přesně budou jezdit a kdy se s nimi svezou první cestující
16. minuta: Odklonová trasa nové linky S61 po koridoru
21. minuta: Co přinese prosincová změna jízdních řádů v autobusové dopravě PID cestujícím ale i dopravcům, kteří vzešli z veřejných soutěží
24. minuta: Jak by měl vypadat on-line přenos dat ze sčítacích čidel ve vlacích do aplikace pro cestující, aby měli aktuální informaci o tom, jak plný vlak k nim přijíždí
30. minuta: Jaké dopady bude mít na příměstskou dopravu kolem Prahy zavedení výhradního provozu ETCS
34. minuta: Jak se připravují výběrová řízení na nové vlaky v situaci, kdy není zřejmé, jak bude za deset let vypadat železniční infrastruktura, po které mají jezdit
50. minuta: Problémy plánování výluk na železnici a jejich dopady do systému PID
58. minuta: Václav Haas odpovídá na dotazy čtenářů