Praha 2 chce změnu umožňující zastřešit kolejiště hlavního nádraží
Záměr zastavět část kolejiště hlavního nádraží dlouhodobě prosazuje Penta. Postup kritizují opoziční Piráti.
Radní Prahy 2 podpořili podnět týkající se projednání změny územního plánu, která by umožnila zastřešit kolejiště u hlavního nádraží a postavit tu domy. Cílem radnice je zahájit diskusi o případné výstavbě, nejde však o souhlas s konkrétní výstavbou. Uvedla to v úterý mluvčí městské části Andrea Zoulová. Žádost podala společnost CR-City, za kterou stojí skupiny Sudop, Penta a České dráhy.
S tímto záměrem přišla již před několika lety. Postup kritizují opoziční Piráti, podle kterých je netransparentní a zbrklý. Na ploše o rozloze asi 135 000 metrů čtverečních mají vzniknout bytové či administrativní domy. Jednou z možností je ale také stavba nové budovy Národní knihovny.
„Mohu potvrdit, že rada městské části na svém pondělním jednání záměr podpořit změnu územního plánu schválila a umožnila tak další debatu směrem k případné výstavbě v lokalitě nad kolejištěm hlavního nádraží,“ uvedla Zoulová.
Záměr radnici investor představil loni v listopadu a poté jej několikrát projednala komise rozvoje, která radním doporučila záměr podpořit. „Nutno dodat, že se v žádném případě nejedná o souhlas městské části s výstavbou konkrétního projektu. Bude realizována otevřená mezinárodní urbanistická soutěž a řada architektonických soutěží na jednotlivé objekty. Zadání těchto soutěží se Praha 2 aktivně zúčastní,“ uvedla Zoulová. V následné veřejné debatě chce podle ní radnice plnit roli moderátora.
Podle mluvčího společnosti Martina Lánského by Penta tuto lokalitu v budoucnu chtěla rozvíjet. Zvážit by se zde podle něj měla také možnost stavby nové budovy Národní knihovny. „Jsme rádi, že se město a městské části budou touto otázkou (změnou územního plánu) zabývat. Lokalita hlavního nádraží je jednou z posledních v centru města, kde může vzniknout nějaká velká veřejná budova,“ dodal dnes Lánský pro ČTK.
Postup naopak kritizují opoziční Piráti z Prahy 2, podle nichž nebyl podnět projednán s magistrátem, památkáři či Institutem plánování a rozvoje (IPR). Nesouhlasí proto „s tímto netransparentním a narychlo ušitým postupem“ a požadují participaci s veřejností. Každé obdobně zásadní změně musí předcházet odborná i veřejná diskuse se všemi aktéry, uvedli ve svém vyjádření.
Komise rozvoje podle opozičního zastupitele Radka Zykana (Piráti) totiž záměr projednala s tím, že jde pouze o koncepční studii, která má iniciovat veřejnou debatu. „Byli jsme překvapení, když ve velmi krátkém časovém odstupu proběhlo další jednání již o zahájení procesu pořízení změny územního plánu, a to navíc zkráceným postupem,“ uvedl.
Společnost Penta v současné době staví domy v okolí nedalekého Masarykova nádraží. Zde již stojí například dům podle návrhu architektonického ateliéru architekty Zahy Hadid a Penta v rámci rekonstrukce Masarykova nádraží nad ním vybuduje platformu, která překlene kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží. Penta stavěla i kolem hlavního nádraží, v lokalitě ulic Italská a Seifertova.