Podepsáno: Smlouvu na dálniční tunel Homole získala Eurovia, stavba začne v květnu
Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dovedlo přes některé komplikace k podpisu smlouvy tendr na stavbu dálničního tunelu Homole, který vznikne na úseku D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Zakázku získalo sdružení firem Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK s cenou 1,754 miliardy korun. Oznámil to dnes na síti X šéf ŘSD Radek Mátl.
K podání nabídek došlo už loni v červnu, od té doby je ŘSD hodnotilo. Podpis smlouvy oddálily i námitky společnosti Metrostav TBR, jejíž nabídka byla pouze o 44 milionů vyšší. Metrostav TBR zpochybňoval odbornost vítězného sdružení.
Stavba začne podle Mátla 6. května, tedy ve stejný okamžik, kdy bude zahájeno budování celého úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Tuto zakázku získalo již dříve sdružení Eurovia CZ a M-Silnice. Tunel Homole byl z úseku vyjmut a soutěžil se zvlášť metodou Design & Build. Zahájení stavby tunelu tak bude spíše symbolické, vítěz začne nejprve s projekčními pracemi.
„Aby se mohlo projektovat se vším všudy, tak musí být stavba zahájena, je to součást doby pro zprovoznění. Ale myslím, že toho má zhotovitel dost připraveného, aby mohl začít brzy rubat.
A nějakou dobu zabere samozřejmě i příprava staveniště,“ doplnil pro Zdopravy.cz Mátl.
V tendru na tunel bylo pět nabídek, všechny se vešly pod 2,456 miliardy korun, což byla odhadovaná cena. Nabídka Eurovie je na 71,2 % předpokládané ceny. Tunel byl z úseku vyčleněn jako samostatná stavba kvůli technické náročnosti.
ŘSD kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se taková metoda výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jednou smlouvou projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.
Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi.
Tunel by měl být hotový v roce 2026. Celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto, dlouhý zhruba sedm kilometrů, chtějí silničáři uvést do provozu v roce 2026. Naváže na část dálnice D35 Časy – Ostrov, která byla otevřena předloni v prosinci. Na opačném konci na něj naváže úsek Vysoké Mýto – Džbánov, který se již staví.