Vodíková Tatra poprvé v Praze, představí se na Automotive Day u ČVUT v Dejvicích
Prototyp je konstruován pro použití v těžařském průmyslu
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks vystaví ve středu 10. dubna v Praze při příležitosti akce Automotive Day nedávno představený nákladní automobil na vodíkový pohon. Pražanům se vůz Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články představí vůbec poprvé.
Vodíkový prototyp bude spolu s dalšími elektromobily a hybridními automobily vystaven na venkovní ploše u budovy Národní technické knihovny v areálu ČVUT v Praze-Dejvicích. Akce se bude konat od 9:30 do 16:30 a je veřejně přístupná.
Mezi vystavenými vozidly nebude chybět také například Tesla či Toyota Mirai. Řada modelů bude navíc k dispozici pro testovací jízdy.
„Během doprovodné konference na nedaleké Fakultě stavební v posluchárně C223, jsou pak připraveny příspěvky odborníků na aktuální témata – elektromobilita a jiné alternativní pohony, systémy napájení automobilů a zvyšující se nároky na infrastrukturu, AI v Automotive nebo autonomní systémy řízení. Automobilky zároveň představí své strategie na nejbližší období,“ uvedl Masarykův ústav vyšších studií na ČVUT v Praze.
Testován v nejnáročnějších podmínkách
Základem vodíkové Tatry Force je vloni představená třetí generace této populární modelové řady. Pohon prototypu je elektrický, je však koncipován tak, aby mohl být nezávislý na externích zdrojích elektrické energie. Vůz si tedy zdroj energie veze s sebou. Z tohoto důvodu jsou na něm kromě trakčního elektromotoru, trakčních baterií a dvou palivových článků instalovány také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu.
„Palivové články díky tomu vyrábějí potřebnou elektrickou energii chemickou reakcí z vodíku přímo na palubě vozu. Výhodou této koncepce je velmi krátká doba plnění vodíkových nádrží v řádech minut. Oproti bateriovým elektromobilům odpadají časové prostoje potřebné pro nabíjení z externích zdrojů. V případě vybudování infrastruktury s vodíkovými plnícími stanicemi bude flexibilita vozu srovnatelná dokonce s automobily s běžnými spalovacími motory.“ napsala Tatra Trucks v tiskové zprávě.
Ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Radomír Smolka dodal, že u vozidla použili osmikolový podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami v konfiguraci 1 + 3 a pohonem tří náprav.
Prototyp je konstruován jako nákladní vůz pro použití v těžařském průmyslu s celkovou hmotností 45 tun. Tatra si chce na něm otestovat různé technologie v těch nejnáročnějších provozních podmínkách.