Tisíc stavbařů v terénu. Dostavba D4 míří do letošního finiše, video ukazuje celou trasu z výšky
Stavbu, rekonstrukci dalších 16 kilometrů D4 a následnou údržbu dálnice financuje soukromé sdružení.
Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vstupuje do své závěrečné fáze. Podle generální ředitele skupiny Vinci Martina Borovky jsou už kompletně hotové zemní práce a také všechny mostní objekty, kterých je na 32kilometrovém úseku Háje – Mirotice celkem 40, včetně 20 přechodů pro zvěř.
Na stavbě nyní začne pokládka 550 tun asfaltových směsí, začíná se také pracovat i na odpočívadlech a portálech. Na trase totiž bude 112 kamer, 27 analyzátorů dopravního proudu a 10 meteo stanic. Elektroniku doplní 48 SOS telefonů a 28 variabilních dopravních značek a informačních tabulí.
Cena stavby je celkem 11,5 miliardy korun v investičních nákladech.
Jelikož se jedná o první PPP projekt v Česku, je na něj upřena velká pozornost vlády. Stavbu, rekonstrukci dalších 16 kilometrů D4 a následnou údržbu dálnice financuje soukromé sdružení, kterému bude stát v následujících letech vše postupně splácet.
Ministr dopravy Martin Kupka opakovaně prohlásil, že v případě úspěšného a včasného dokončení D4 bude model sloužit jako vzor pro financování podstatné části nových dálnic.
Již brzy už totiž bude velmi obtížné platit silniční stavby z eurofondů, ty se soustředí na udržitelnější formy dopravy, zejména železnici. Konkrétně je model PPP již nyní připravován třeba pro dostavbu celé severní a severozápadní části Pražského okruhu.
Firmy si zvýšenou pozornost vůči D4 velmi dobře uvědomují. Podle Borovky bude v hlavní části stavební sezóny na D4 pracovat denně až 1 000 lidí z osmi stavebních jednotek. Termín zprovoznění v prosinci letošního roku je tak v tuto chvíli neotřesitelný, konkrétně Borovka hovoří o datu 22. 12.