ČEZ investuje do skotských meziměstských elektrobusů. Pohání je větrníky u Dundee
Elektrobusy Ember nyní spojují města Edinburgh, Perth, Glasgow a Dundee.
Investiční fond Skupiny ČEZ Inven Capital rozšířil své portfolio o britský start-up Ember. Ten provozuje flotilu meziměstských elektrobusů a buduje i vlastní dobíjecí síť napojenou primárně na obnovitelné zdroje.
„Díky unikátní technologické platformě efektivně řídí výběr tras, dobíjení, údržbu a servisování i celý zákaznický systém,“ popisuje mluvčí ČEZ Alice Horáková.
Firma začínala v roce 2020 se dvěma elektrobusy mezi městy Dundee a Edinburgh, v současné době provozuje flotilu 24 vozidel a obsluhuje přes 20 měst.
Elektrobusy mají dojezd kolem 300 kilometrů a jejich dobití trvá něco málo přes dvě hodiny. Zastavují i v menších městech, která mají horší napojení na místní centra.
Na vývoji elektrobusů se Ember podle Horákové sám podílel. Vedle toho však sází hlavně na vlastní dobíjecí infrastrukturou a operační technologickou platformu, díky níž optimalizuje trasy, dobíjení i vytížení vozidel.
Elektrobusy Ember nyní spojují města Edinburgh, Perth, Glasgow a Dundee. Firmu založili Keith Bradbury a Pierce Glennie. V investičním kole, které spoluvedl Inven Capital, získali od investorů na svůj další rozvoj v přepočtu 326 milionů korun.
Aktuálně Ember vyvíjí paralelně pět nových dobíjecích hubů podle vzorového projektu ve městě Dundee, který umožňuje jednomu vozidlu čerpat rychlostí až 600 kW, přičemž velká část energie pochází z nedalekých čtyř větrných turbín.
Nové elektrobusy s dojezdem 500 km
I budoucí huby jsou plánovány v blízkosti obnovitelných zdrojů. Zároveň Ember již brzy převezme první várku autobusů nové generace s kapacitou baterií 563 kWh a dojezdem přes 500 kilometrů. Do roka chce dopravce zdvojnásobit počet uskutečněných jízd.
„Do naší technologické platformy neustále přidáváme další vrstvy dat, díky nimž bude systém vždy vědět, co se děje. Například aktuální polohy vozidel, aktuální dopravní podmínky, teplotu článků baterií nebo stav našich dobíjecích stanic,“ říká spoluzakladatel start-upu Pierce Glennie.
Platforma je podle něj postavená tak, aby bylo možné ji jen s drobnými úpravami systému překlopit i do dalších zemí.
„Ember dokazuje, že chytrým propojením elektrifikace, digitalizace a silně prozákaznického přístupu lze dosáhnout toho, aby lidé dávali přednost ekologičtější hromadné dopravě před cestováním osobním autem,“ uvedl ředitel Inven Capital Petr Míkovec.
ČEZ se věnuje bezemisní veřejné dopravě i v tuzemsku. S jejím rozvojem pomáhá podle mluvčí v Kladně, v Přerově, Písku, Trutnově, Třinci či ve Vrchlabí. Jedná se například o přípravu inženýrských sítí, úpravy trafostanic, pokládku kabeláže, výstavbu technického zázemí pro dobíjení, nebo přípravu technické dokumentace. Firma provozuje též přes 670 dobíjecích stanic.